نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

mumble

دوشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۱۸ ب.ظ

سلام


این mumble کردن چیز جدیدیه که راجع به صحبت کردن متوجه شدم. مامبل کردن یعنی آروم یه چیزی رو گفتن طوری که طرف مقابل سخت بفهمه چی میگی. خیلی تو فارسی تا اونجایی که یادمه این مشکل رو نداشتیم، چون کلا زبون کم انرژی ایه. و این باعث میشه که موقع انگلیسی حرف زدن یکم با مشکل مواجه بشیم. چون دهنمون یکم تنبل بار اومده و لازم نبوده کلی استرس بزاریم رو کلمات و خیلی واضح حرف بزنیم. 

آره خلاصه این مشکل خیلی عمده ای بود مخصوصا ماه اول که اینجا اومده بودم، مثلا یه چیزی میگفتم طرف نمیفهمید میگفت دوباره بگو. خیلی استرس زا میتونه بشه. چون به نظر خود آدم کاملا اوکی گفته شده و مشکلی نبوده ولی وقتی طرف میگه sorry, pardon me , ... حس میکنید که اشتباه گفتی یه چیزی رو.

اینم فقط مشکل ما نیست، نسل جوونشون هم ازین مشکلا دارن چون زیاد حرف نمیزنن دهنشون مثل ماها یکم تنبل میشه. 

خلاصه اگه خواستید یکم ویدئو راجع بهش تو یوتیوب ببینید که کمک میکنه فراوون. حتی اگه تو فارسی هم رعایت کنه آدم خیلی منظورش رو بهتر میرسونه.

  • ظریف

نظرات (۶)

اون اوایل واقعا میتونه ترسناک باشه!
پاسخ:
بود!! البته الانم هست ولی یکم آدم آروم و شمرده حرف بزنه خیلی دیگه سخته نفهمن. من خودم فارسی خیلی سریع بعضی وقتا حرف میزنم و اصلا تو انگلیسی جواب نیست! خودتون بهتر میدونید البته چی میگم!
اینکه گفتی "نسل جونشون این مشکل رو دارند بخاطر اینکه کم حرف میزنند" یه خاطره رو یادم انداخت من براساس رشته ام تا یه حدی نه خیلی جدی مثل پزشکی و کلا رشته های تجربی،  در مواردی خوندم که عضلات صورت بعد از مدتی ضعیف میشن البته بیشتر تو پیری هستش که باعث مشکل توی قورت دادن اب دهن و لقمه میشه و خیلی جدیه البته من خودم خوابگاه بودم یه چیز جالبی متوجه شده بودم در مورد بچه های ترم اولی و همیشه به بچه های شهرستانی که ترم اول می اومدن و فارسی زیاد حرف نمیزدن و خجالت میکشیدن چون تو روزمره تو شهر خودشون 18 سال فارسی صحبت نکردن همش زبان محلی خودشون بوده یهویی که دانشگاه قبول میشدن خب اوایل به دلیل نداشتن دوست و اعتماد نداشتن به تسطلتشون به فارسی (در حالی که خوبم میتونستن حرف بزنن ولی اعتماد به نفس نداشتن) حرف زدنشون به شدت کاهش پیدا میکرد هر دفعه هرکسی کرد لر ترک بلوچ و... میشناختم ترم اولی میگفتم زیاد با زبون خودت حداقل شده یا همزبون پیدا کن حرف بزن یا اهنگ هایی که دوست داری گوش کن و بلند تکرارشون بکن 
اون هایی که به مسخره میگرفتن این حرفم و میگفتن بیخیال شرو ور نگو بعد توی طول ترم که دقت میکردم و میدیمشون و باهاشون صحبت میکردم اینقدر این ضعف ماهیچه صورت یهویی تاثیر گذاشته بود تعجب میکردم و حرف زدنشون حتی به زبون محلی خودشونم به قول این خارجی ها slurred شده در حالی که خودشون اصلا خبر نداشتن و عادی تلقیش میکردن و متوجه تغییر نمیشدن ولی در حالی که بدلیل استفاده نکردن از ماهیچه های صورت خیلی اوضاع حرف زدنشون فرق کرده بود البته چون سن کمه و جوان اند بعد از ترم اول و دوم ارتباطاتشون بیشتر میشد وضعیتشون به حالت نرمال برمیگشت.

فکر کنم همون ماه های اول تو هم شبیه همین داستان من بوده و خیلی تاثیری در استرس کلمات اونقدر نبوده که باعث mumble بشه برعکس چون مدتی ارتباطاتت کمتر بوده ،درس و کلاس و مشکلات اولیه مهاجرت تحصیلی و خستگی ها زیاد بوده تو هم اینجوری شدی ولی بعد مدتی که ارتباطاتت بیشتر شده دیگه اون استفاده ماهیچه ها برگشته به حالت اولیه و اون mumble کردنت از بین رفته البته در سن کهن سالی واقعا جدی هستش بخصوص واسه این خارجی ها که بعضی از پیر هاشون خیلی تنها هستن اگر دقتم کنی هر وقت یکی رو گیر بیارن دیگه یکی دو ساعت معطلی از بس که حرف دارند واسه گفتن و کسی نبوده تعریف کنن و خیلی در از این دست پیر ها دقت کنی میبینی که این مشکل قورت دادن براشون پیش میاد و اکثر گردنشون رو کامل صاف و سفت میکنند وقتی بخوان چیزی رو قورت بدن و مشکلات حاد زیادی داره و سندروم ها ی گوناگونی پیش میاد و.......

اینم وبلاگم خیلی قشنگ توضیح داده البته نه زیاد ، راستی اینجا فیلت.ر بود :l   دیگه کانادا رو نمیدونم :)

http://www.carefecthomecareservices.com/blog/dysarthria-slurred-speech-elderly/
پاسخ:
واو خیلی مرسی که انقدر وقت میزارید مینویسید... واقعا جالب بود و خوب بررسی کردینش. شما که انقدر خوب میبنویسید چرا تو یه وبلاگ نمینویسید؟
اینم بگم که clarification کرده باشم :) منظور از فیلت.ر وبلاگ خودت نبود منظورم اون لینکی بود که دادم توی پست اولی:)
پاسخ:
آره آره فهمیدم! دیدمش لینکه رو هم همون توضیح خودتون بودش دیگه :))
mumble bee
رو که خاطرت هست؟ (حتما :) )


ربات زردی که توی transformers ماشین پسره است.
اولین بار با mumble  توی اون مواجه شدم.
پاسخ:
هه قسمت نشدش ببینم اون فیلمو ولی جالبه با bumble bee هم قافیه میسازه
البته درستش bumblebee هستش
تلفظش اونجوری به نظر میومد و برای مدتها فکر میکردم m هستش

پاسخ:
خخخخ
خواهش میکنم قربونت، والا کلا میخوام وبلاگ بنویسم البته چندتایی قبلا داشتم در موضوعات مختلف که اخریش اتفاقا درباره خوندن زبان و مهاجرت تحصیلی به کانادا بود که موضوعاتش پرید دیگه حوصله نداشتم بنویسم چون بنا به دلایلی هم ارشد نتوستم بیام و همین اینجا مجبوری کنکور دادم و ارشد قبول شدم دیگه ایشا... برای دکترا اگر زنده بمونیم :) واقعیتش خودمم هوس کردم بنویسم دوباره در موضوع مهاجرت تحصیلی به کانادا و زبان ولی نشد هنوز اگر نوشتم حتما اینجا لینکش رو میزارم براتD; 
البته برای تقویت زبان بهم  یه پیشنهادی شد که وبلاگی به انگلیسی بنویسم که دستم روان شه و جسارت نوشتنم بیشتر بشه چون خیلی خیلی خیلی writing و grammar ضعیفی دارم که فعلا یه چند روزه یک اکانت اینستاگرام درست کردم که دارم یواش یواش انگلیسی پست هایی در مورد روزمره و ... شروع میکنم مینویسم ولی حتما وبلاگ رو خبر میدم بهت
پاسخ:
ایشالا ایشالا.
منتظرش میمونم پس!
ایده جالبی بود امیدوارم خوب پیش بره
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی