نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آخرین مرحله

دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷، ۰۱:۵۱ ق.ظ

سلام

 

یکی میگفت که آخرین مرحله از عرفان که سخت ترین مرحله هم هست،

بعد از این که یه تعریفی از رابطه خودت با خدا پیدا میکنی،

یه جواب قابل قبول برای سوالاتت پیدا میکنی،

و خودت رو پیدا میکنی،

اینه که با خلق خدا هم بتونی کنار بیای.

خیلی چیز واضحیه ولی عمل کردن بهش واقعا سخته. مثال میزنم، اگه یه نفر معتاد بی خانمان رو تو خیابون ببینیم، آیا واکنشمون متفاوته با این که یه نفر خیلی "رده بالا"ی اجتماعی رو ببینیم؟ برا من که شخصا متفاوته.

 

یا مثلا یکی که عقیده اش باهامون فرق داره، ازش فرار میکنیم یا میتونیم چند ساعت رو باهاش بگذرونیم و حرف بزنیم؟

 

حالا بگید عقیده منظورم چیه، منظورم همین عقایدیه که داریم دیگه. دینی بیشتر. نه حرفای 100 من یه غاز سیاسی. چیزایی که مهمن واقعا. مثلا طرف الکل بخوره، مواد مصرف کنه، همجنس گرا باشه، غیبت کنه، هزار تا چیز دیگه. میتونیم تحمل کنیمش یا شروع میکنیم قضاوت کردن در موردش؟ 

 

یه راهی که خیلی جواب میده تو این جور جاها بنظرم، اینه که آدم یه سوالی رو بپرسه از خودش، اونم اینه که مگه میدونی چه گذشته ای داشته؟ اگه اون مسیر زندگی من رو میرفت از کجا معلوم بهتر از من نبود. یا اگه من تو خانواده اون و شرایط اون و با ژنتیک اون بزرگ میشدم، از کجا معلوم الان ازون "بدتر"(طبق تعریف کسی که قضاوت میکنه، وگرنه اگه قضاوت قرار باشه نکنیم بدتر معنی نداره) نبودم؟

 

چیز سختیه قضاوت نکردن. منم نمیتونم قضاوت نکنم. بالاخره اگه قرار بود آسون باشه نمیگفت طرف آخرین مرحله عرفانه. ولی خوبه آدم بتونه تمرین کنه.

 

پ.ن.

این چیزی از امر به معروف و نهی از منکر(ا.ب.م.ن.ا.م) کم نمیکنه ها. این ا.ب.م.ن.ا.م همونطور که میدونیم خیلی شرایط داره و تو 99% مواقع هم شرایطش مهیا نیست یا ما بلد نیستیم درست انجامش بدیم. مثلا یکی از چیزایی که ا.ب.م.ن.ا.م رو بی اثر میکنه همین شیوه ی برخورد با شخصه. اگه با قضاوت وارد قضیه بشیم و یه سوزن به اون یه جوال دوز به خودمون نزنیم، هیچ وقت اثر نمیکنه و همون بهتر که ا.ب.م.ن.ا.م رو که تو این شرایط فضولی تو زندگی مردمه رو نکنیم. ولی اگه تونستیم این چیزا رو تمرین کنیم، آدمی شدیم که بتونه بقیه رو تحمل کنه و 1% شرایط ا.ب.م.ن.ا.م پیش اومد، چرا که نه.

  • ظریف

نظرات (۷)

  • آسـوکـآ آآ
  • من تو شرایطی که طرف با من فرق داره. حرفاشو می‌شنوم و اگه ازم وسط حرفاش سوال نپرسه چیزی نمیگم. تا حالا هم جواب گرفتم و هیچ‌کس نمی‌تونه بگه بابت حرفم ازم رنجیده و این برام خیلی ارزشمنده. :)
    پاسخ:
    منم خیلی این مدل رو دوس دارم. کلا گوش دادن رو بیشتر دوس دارم. حس اعتماد به طرف مقابل میده و آخرشم یه عالمه چیز از طرز فکر طرف نصیب آدم میشه. 
    .
    پاسخ:
    درسته؟
  • mohammad safavi
  • یه جاهایی قضاوت کردن نیست,جانب احتیاط رو رعایت کردنه.مثلا اون فردی که توصیف کردید,من قضاوتش هم نکنم بهش نزدیک هم نمی‌شم
    پاسخ:
    قضیه این نیست که بگردیم یه آدم اونجوری پیدا کنیم. حداقل در وهله اول. قضیه اینه اگه به پست آدم خورد، واکنش چیه. در قدم دومم این که طاقت شنیدن حرفای یه نفر با عقاید 180° مخالف رو داریم؟ شاید کسی که خیلی متفاوت فکر میکنه هم تو زندگیش یه ایدولوژی ای داشته باشه و فهمیدن اون ایدولوژی به ما هم کمک کنه.
    هرجایی که فکر میکنیم سوالا حل شده و جوابش هست دقیقا شروع اینه که بفهمیم چقدر چیز هست که حتی بهش فکر هم نکردیم. تو تاریخم زیاد این اتفاق افتاده
    همینایی که نوشتی یه جور امر به معروف و نهی از منکره
    پاسخ:
    آره خخخخخ 
  • mohammad safavi
  • تا حالا نشده با یه نفر با یه تفاوت بسیار زیاد رو به رو شم.تو خیلی از شرایط میشه باکسی که در چند مورد کاملا مخالف توئه بحث کردو حرفاش رو شنید,ولی یه جاهایی طرف یه عقیده‌ای داره که اصلا با عقل تو جور درنمیاد بالکل قبولش نداری مثل همجنس‌گرایی,چه برسه بخوای دلیل‌هاش رو گوش کنی.
    در کل حرف حرف درستیه که قضاوت نکنیم بزاریم زمان بگذره تا شناخت پیدا کنیم به طرف, ولی یه جاهایی اصلا نمیشه قضاوت نکرد.
    پاسخ:
    آسون بود که سخت نبود! 
     اخرین مرحله عرفان اخرش نیست واقعا بعد یهویی به دور برگردون میرسی اگر خودت رو نشناسی واقعا گم میشی حتی اخرین مرحله عرفان هم باشی گم شدن خیلی ساده اس
    پاسخ:
    درسته. آخر نداره. شاید بهتر بود میگفت سخت ترین؟ نمیدونم

    سلام.....خوبین؟؟؟؟؟؟ببخشید من این متنو گذاشتم تو پیجم

    خواستم بگم راضی باشین.

    خیلی خوشحال میشم به عنوان دوست باهاتون آشنا بشم....متناتون جالبه

    پاسخ:
    سلام! مرسی پیام دادین. خیلی خوشحالم که مورد پسند بوده. آره من تلگرام هستم بیاید صحبت کنیم! @mr639s
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی