نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

زیبا

شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ب.ظ

سلام 

یکی ازاین استادای فیزیک میگفت که یه تئوری که تو فیزیک داده میشه، باید زیبا باشه، یعنی یه چیز خیلی پیچیده، ممکنه خوب یه پدیده رو توصیف کنه ولی همون اول که میبینیدش وقتی میبینید زیبا نیست، میتونید حدس بزنید که قرار نیست راه طولانی ای رو باهاتون بیاد. مثلا نسبیت یه تئوری خیلی زیباست. یه فرض ساده یه دنیای دیگه رو براتون باز میکنه. همینم هست که 100 ساله هر چقدر فشارش میدن چیزای جدید ازش در میاد. اونقدری ساده است که انیشتین یه بار گفت نسبیت من انقدر پیچیده نبود، ریاضی دان ها انقدر پیچیدش کردن!

آره خلاصه اینم از اون جایی میاد که فرضای تو طبیعت فرض های ساده و زیبایی هستن. ولی در مقابل مثلا تئوری هایی مثل تئوری m یا ریسمان هستن که خیلی چیزا رو توجیه میکنن ولی برای کار کردن 6 یا 11 بعد لازم دارن. همین باعث میشه توجیه کنن ولی نشه اثباتشون کرد. یه جورایی انگار 10 تا نقطه دارید و یه منحنی پیچیده رو براش درون یابی میکنید که از 10 تا نقطه بگذره. این منحنی از 10 تا نقطه میگذره ولی اولا نقطه یازدهمی ندارید که باهاش چک کنید آیا این منحنی درستی هست یا نه، و دوم این که یه چند جمله ای درجه 10 هست! که به احتمال زیاد جواب اون مساله ای که دنبالشید نیست. 

  • ظریف

نظرات (۶)

  • رضا صبری
  • اعتراف میکنم که از فیزیک هیچی نمیدونم ولی حس میکنم یه درس شیرینی هستش برای دوست داراش که من ازش متنفر شدم .
    علت این که شما با فیزیک اینا مشکل ندارید چیه ؟
    پاسخ:
    والا خب همیشه دوست دارم بدونم دنیا چجوری کار میکنه. فیزیک علم شناخت نحوه عملکرد چرخدنده های پشت این دنیاس که دارن میچرخن و کار میکنه
  • آسـوکـآ آآ
  • فیزیک همیشه میتونه دنیای جدید و جذابی رو نشونمون بده.💪
    پاسخ:
    اوهوم قبول دارم. همین که حتی یه نظریه زیبا هم نباشه دوس دارم راجع بهش بدونم چون یه طرز فکر جدیده نسبت به پدیده ها بالاخره
    من تا قبل از دیدن مستند:
    Through the wormhole
    فکر میکردم فیزیک همون دینامیک و سینماتیک ای هست که تو دبیرستان خوندیم. اما فقط با دیدن این مستند محشر بود که اهمیت علم و فیزیک و نظریه هایی مثل نسبیت و ریسمان و ... رو متوجه شدم.
    ++ یه سوال ؟
     اونجا که شما هستید هم ملت رشته های مهندسی رو به رشته های محض ترجیح میدن ؟ (البته مهندسی رو برای مثال گفتم، بیشتر منظورم اینه که اینجا مثلا رقابت سر رشته برق بالاتر از فیزیک هست)
    پاسخ:
    مستند خیلی خوبیه منم دیدمش واقعا خوب ساختنش.
    والا اینجا خیلیا اصلا دانشگاه نمیان. کالج میرن یه چیزی مثل آشپزی لوله کشی تعمیر فلان.... میخونن بعدشم با اون میرن دنبال یه کاری. 
    ولیذخب اونایی که دانشگاه میان هم تعداد مهندسی ها توشون کم نیست ولی بیشتر از کارشناسی نمیخونن معمولا
    بله بله، درسته
    پاسخ:
    حسن
    اره واقعا من همیشه میگم بستگی به خودت داره که 
     ? dig deep or look inside
    پاسخ:
    بعله بعله
    آقا من یه سوالی داشتم
    این بعد ها ریاضیاتی هستن یا واقعا وجود دارن؟
    یه ذره بیشتر توضیح بده لطفا
    پاسخ:
    قابل اندازه گیری نیستن و مثل ابعاد xyzt نیستن که جلو بری جلو برن، حلقوی شکل هستن و بینهایت کوچیک و جلو رفتن توشون به معنی چرخیدن تو اون نقطه است. چون قابل اندازه گیری نیستن فقط ریاضیه ولی برای توجیح یه سری چیزا تو یه سری تئوری ها لازم اند
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی