نوشته های من تنها

:)
نوشته های من تنها

بببببب ببببببیببببببببببببببب
یکی میگفت که آدما تو سکوت بین کلمه هاشون با هم حرف میزنن

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

ناخودآگاه شناسی

دوشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۰۷:۴۹ ق.ظ

سلام 

یکی دو سال پیش یه پست نوشته بودم راجع به lucid dreaming

یادم نیست کی دقیقا گفت از منظر دیدگان برش دارم (برعکس منتشر کردن) و از منظر دیدگان ناپدید شد.

ولی الان که فکر میکنم و تجربیات چند روز اخیرم فکر میکنم خوبه بدونید شاید دوس داشته باشید. 

 

لوسید دریمینگ یا رویای شفاف دیدن یعنی این که وقتی رویا میبینید

1. بفهمید خوابید

2. کنترل خوابتون رو به دست بگیرید و خواب رو پایدار کنید

3. هرکاری دوس دارید کنید. 

 

بله الان به احتمال 2000% می گید من همیشه اینجوری میشم ولی تروخدا یه بار دیگه بخونید شرایطو. این رو ازین جهت میگمه به هرکی توضیح میدم اینو میگه بعد ازش دوباره شرایط رو میپرسم میگه اها نه میفهمم خوابم بیدار میشم. یا وقتی بیدار میشم میفهمم خواب بودم یا ازین جور چیزا....

 

ممکنه خیلی به صورت طبیعی چند باری این اتفاق براشون افتاده باشه. چیز عادی ای هست ولی هدف ما اینجا تمرین کردن برای اینه که خودتون بخواید و این اتفاق بیفته. 

 

حالا چه کمکی میتونه بکنه؟ 

1. حال میده. خیلی! 

2. من هدف اصلیم اثبات روح برای خودم بوده. چون میشه توش آزمایش انجام داد. دوحالت وجود داره یا دنیای خواب ناخودآگاه خود آدمه یا روحشه. که در حالت اول خودمونو بهتر میتونیم بشناسیم و حالت دوم یقین خوبی برای اثبات روحه.

 

اگه این دوتا هدف براتون جالب نیست که ایشالا پست بعدی ببینمتون. فعلا :)

 

خب حالا اول باید ببینیم تو خواب چه اتفاقی میفته. 

ما تو خواب یه سیکلی داریم که هی طولانی تر میشه و هر دفعه به اون میرسیم رویا میبینیم. به اون میگن REM وقتی تو اون هم نیستیم بهش میگن خواب عمیق. قضیه هم اینه که اگه درست بخوابید و سر وقت و منظم، 1.5 ساعت حدودا بعد خوابتون چند دقیقه وارد REM میشید. بعد 1.5 ساعت بعد یکم بیشتر، اینجوری پیش میره تا مثلا REM چهارم یا پنجم، بسیار طولانی تره. برای همینم هست اگه خیلی بخوابید خوابای چرت و پرت به طور میانگین بیشتر میبینید. 

 

خب پس منطقی هست که باید یکی از REM های طولانی رو بگیرید و توش خودآگاه بشید. در واقع میشه از REM های اول هم استفاده کرد ولی شانس کمتره.

 

حالا باید ببینیم چه روش هایی برای آگاه شدن وجود داره.

مساله ای که سخته اینه که تو خواب قسمتی که مسئول منطق مغز هست خیلی زیاد فعال نیست برای همین معمولا خوابای چرت و پرت هم طبیعی بنظر میرسن قبل بیدار شدن. دو تا راه وجود داره(بیشتر وجود داره من 2 تاشو میگم) برای ورود به رویا یا شناسایی رویا.

اولیش MILD هست که یادم نیست مخفف چی بود. اینجوریه که شما در طول روز 10 بار چک میکنید خوابید یا نه. این کار رو 2-3 هفته انجام بدید تو خواب هم از روی عادت انجام میدید و متوجه میشید. 

روش های شناسایی بیدار بودن 

1- بهترین روش اینه که تعداد انگشتای دستتون رو بشمارید. با تقریب 99% کار میکنه این روش و تعداد انگشتاتون 10 تا نیست. همچنین طولشون اشتباهه و کلا به هم ریختس

2- چراغ های اتاقا معمولا تو خوابا کار نمیکنه یعنی کلید برق رو بزنید چراغ روشن خاموش نمیشه.

3- نوشته ها رو نمیتونید بخونید. مثلا تابلو ها بنظر روشون نوشته ولی نمیتونید بخونیدشون.

 

دومین روش WILD هست یا Wake Induced Lucid Dreaming که یعنی شما تصمیم میگیرید وارد خواب بشید.

سیستم اینجوریه که اولا تمرین خیلی زیادی میخواد. دوما ممکنه مثل من باشید و کلا نتونید بنا به دلایلی وارد خواب بشید.

 

قدم به قدمش این شکلی میشه

1- دراز میکشید تو حالتی که راحتید

2- تمام عضله ها رو ریلکس میکنید 

3- یه مدت طولانی صبر میکنید

4- معمولا مغز برای این که چک کنه بدن خوابه یا نه یه تستی انجام میده اونم اینه که یه خارشی چیزی به صورت مجازی ایجاد میکنه. اگه شما بهش توجه نکنید میرید مرحله بعد. قضیه اینه که برای این که تو خواب وقتی مثلا تو رویا دارید راه میرید واقعا راه نرید، مغز میاد این عضله ها رو تعطیل میکنه و این تسته برای همونه. بختک دقیقا همینه یعنی قبل دوباره روشن شدن و وصل شدن این عضله ها شما میخواید تکونشون بدید که نمیشه. بهش میگن Sleep paralysis

5- صبر میکنید بازم. حدود 30-40 دقیقه به طور کلی این مراحل طول میکشه و تکون نخوردن سخته 

6- بعد یه مدت حس میکنید بدنتون به شدت سنگین میشه و خودتون دارید بالا میرید انگار، اون موقع است که وارد خواب میشید. ممکنه هیجان زده بشید اونجا و کلا خراب بشه کل قضیه.

7- تو این مرحله یا باید صبر کنید یا این که متصور بشید یه منظره رو و میفتید توی اون صحنه.

8- باید خواب رو پایدار کنید، یعنی بیدار نشید، این کار با به کف دست نگاه کردن انجام میشه و خوابتون پایدار میشه هر وقت بهش نگاه کنید

9- حالشو ببرید و دنیای عجیب غریب خوابتون رو ببینید توش چیه

10- اگه حس کردید خسته شدید ولی نمیتونید بیدار بشید کافیه نفستون رو بگیرید و بیدار میشید. کلا در حال کابوس دیدنم بودید این جواب میده. اگه بفهمید کابوسه و لوسید بشید

چون این کارا تنهایی انجام دادنش سخته بهتره با یه Guided meditation انجامش بدید که راهنمایی تون کنه.

https://www.youtube.com/watch?v=RKETqSk2ZzQ

 

من تنهایی این کارا رو انجام میدادم و خیلی درصد کمی جواب میگرفتم، خیلی وقتم هست انجام میدم ولی با Guided meditation چند بار جواب گرفتم تو هفته اخیر. 

 

خلاصه که اگه دوس دارید مطالب جدی تر راجع بهش بخونید گوگل دوست شماست و یه سایتی هم هست پر این داستانا و روش ها، انجمن براش هست و ... 

 

من شخصا تو زندگیم به نزدیک 10 نفر اینا رو گفتم و ازون 10 نفر 0 نفرشون امتحان کردن. شما شاید اولیش باشید. شایدم خیلی عددش تغییری نکنه.

  • مهدی

نظرات (۱۰)

وای من عاشق این موضوعم
کاش فرصتشو داشتم که یه کامنت مفصل بذارم
پروژه کارشناسی من کنترل هشیاری رانندهٔ خسته بود. روی سیگنالای مغزی موقع خواب کار کرده بودم
از نوجوانی تا حالا هم همهٔ خوابامو نوشتم که الگوی خواب‌هامو کشف کنم یه کتاب ضد کتابای تعبیر خواب آبکی توی بازار بنویسم
پی‌اُآیم کلا خوابه :))

http://nebula.blog.ir/post/1162/1162-پی-ا-آی
پاسخ:
واو چه باحال! تست کردید Lucid dreaming رو؟ و این که با توجه به این که خواباتون رو مینویسید احتمالا بشناسید مدل خواباتون رو، اتوماتیک لوسید نمیشید؟ یعنی بدونید عه این که همین خوابیه که قبلا دیدم و ....
به نظر که خیلی باحال میاد ولی یکم ترسناکه .فکر میکنم این یه جورایی به هم ریختن طبیعت خوابه . البته واسه ی یه بار ارزش امتحان کردن داره 🤔
پاسخ:
دو تا نکته هست
1- اگه بار اول امتحان کردید و نتیجه گرفتید واقعا تبریک بهتون میگم!
2- اگه بدونید چه حالی میده، بیشتر از یه بار امتحانش میکنید!
میانگین، هر ماه من نوزده شبشو خواب می‌بینم. و هر شب دو سه تا. گاهی هفت هشت تا. ولی جالبه تو هیچ کدوم من نمی‌دونم خوابم و هیچ کدوم تکراری نبوده و اگه مشابه هم بوده تو خواب متوجه تکراری بودنش نشدم.
کنترلم هم مطلقا دست خودم نیست. ینی یه کارایی می‌کنم که تو بیداری به‌شدت مواظبم که اون کارا رو نکنم. مثلا تو خواب داد می‌زنم سر کسی و عصبانیتم رو خالی می‌کنم. 

http://nebula.blog.ir/post/1171/1171-اگه-چند-سال-زودتر-و-چند-کیلومتر-اون-ورتر-به-دنیا-اومده-بودم
پاسخ:
منم یکی از همین کاربرداش برام همین آزادی هاییه که تو بیداری نیست(فیزیکی، مثل پرواز کردن، غیر فیزیکی مثل همین که شما گفتید) . البته اخیرا بیشتر فقط فضای تو خواب رو بررسی میکنم. ولی واقعا کاربردیه اگه بتونید توش تمرکز کنید هر کاری بخواید میتونید بکنید. هرچیزی بخواید میتونید تصور کنید و جالبه
خیلی شگفت و ترسناکه که :))
شما موفق شدین روش کنترل پیدا کنین؟
من برام چند باری پیش اومده از وسطای خواب روش کنترل پیدا کنم. یا برعکس در حال فکر کردن به داستانی چیزی باشم کم کم خوابشو ببینم و کنترلش از دستم خارج بشه. (بیشتر فک کنم حالت دوم بوده) ولی اینکه بخوام از قصد تمرکز کنم برا اینطور رویا دیدن، نه. فکر کنم صبرشو هم نداشته باشم! ولی واقعا خیلی چیز جذابیه!
پاسخ:
آره چیز جالبیه. من که خیلی تلاش کردم و شاید بیشتر از یه ده باری تونستم ولی با اون مدیتیشنه خیلی بیشتر نتیجه داده
((: باحاله ولی یکم سخت بود فهمیدنش
پاسخ:
خیلی خلاصه بود راستش. کلی چیزا رو هم ننوشتم اگه علاقه مندید بنظرم خودتون بخونید راجع بهش بیشتر منظور رو متوجه میشید! ازین جهت خیلی زیاد ننوشتم چون معمولا کسی علاقمند نیست و زیاد تاثیری نداره جزییات باشه یا نباشه
پیگیرش باش جالبه اگه بدونی ازش استفاده کنی البته , یک راهنمایی کنم البته جایگاه راهنما رو ندارم شما خودتون بزرگوارید, از مَن خودت دور شو البته کل فان قضیه اوایل به اینه ولی به مرور فقط داره بیهوده میگذره نمیخوام مستقیم بهت بگم باید خودت بهش برسی سعی کن. در این حد میگم که وقتی به شبکه برسی اون موقع میفهمی منظور از شبکه چیه تازه میدونی چه خبره البته زمان بره و تمرکز زیاد میخواد
سلام
یاد فیلم تلقین افتادم
من شدم اینجوری ولی مشکل اینه از اونجا به بعدش خواب رو منشوری کردم:/
جدیا یه بار یه جایی بود داشتیم شنا میکردیم،اصلا داستان نجات و این داستان ها بود بعد یهو خواب رو منشوری کردم:|,توی همون آب:|
دوبار خوندم متن رو یه بار دیگه بخونم ببینم میتونم امتحانش کنم
پاسخ:
سلام آره. نسبتا فیلمش خیلی دقیق ساخته شده و اون چیزا امکان پذیر هست ولی مثلا اون بحث زمان که میگه رو آزمایش کردن درست نبوده. 1 ثانیه تو خواب یک ثانیه است. آره :)) بعد یه چند بار آزار دهنده و تکراری میشه :)  
حتی چهارمین بارم خوندم:)
فقط برام سواله کسی که بتونه چی جوری میخواد ثابتش کته.منظورم اینه از کجا معلوم دروغ نگه و عین خرس نخوابیده باشه.
در کل یعنی اینکه مثلا من بتونم این کار رو بکنم به یکی دیپه بگم میگه برو خودتو سیاه کن.:)
پاسخ:
FMRI و سیگنال EMG گرفتن موقع مطالعه رو این چیزا. کلی مقاله راجع بهش هست. و این که مهم نیست در نهایت برای خودتون مهمه بنظرم
من اون پست قبلی رو یادمه حتی ازش اسکرین شات گرفتم که داشته باشمش اما گمش کردم . و اگه یادت باشه خیلی هم شاکی بودم بابت اینکه برداشتیش
واااای  خیلی جذابه ! بعد ببین من همین الان توی راهرو یکی از اساتید بخش نوروساینس رو دیدم که اتفاقا تخصصش هم خوابه.میخوام باهاش در میون بذارم. 
پاسخ:
اصلا یادم نمیاد چی شد برداشتمش، مرسی! هرکی بود پست ناقصی بود و کسی امتحان میکرد خیلی سخت به نتیجه میرسید. اگه میرسید. خوشحال میشم اطلاعات جالب پیدا مردید یا تو وبلاگ خودتون (مرسی دوباره راه انداختیدش بعد مدت ها!) یا اینجا بزاربد استفاده کنیم
رفتم ازش پرسیدم و خیلی علمی برام توضیح داد اما از جنبه ی مدیتیشنال زیاد صحبت نکرد
داشت میگفت که ما با اپلیکیشن های مختلف میتونیم فرد رو از REM به حالت Awake بیاریم و در این بین مغز دچار Arosal میشه و مسیرهای فرونتال روی مسیرهای اسپاینوتالامیک اثر میذاره و چه و چه
خلاصه آیم ریلیی اینترستد این ......
پاسخ:
مرسیخیلی خوبه که دوست دارید! شاید موضوع ریسرچ خوبم توش پیدا بشه خدا رو چه دیدید :). خودتونم امتحان کنید ببینید چی میشه بگید شاید راه سادهتر پیدا کردید چون همین مدیتیشنه هم بگیر نگیر داره و سخته
بالاخره هر کسی از نظر خودش به موضوع نگاه میکنه. ولی این لوسید دریمینگ یه بخشی از اعمال بعضی ازین عرفان های شرقیه. بنظرم ابزار خوبیه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی