نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

زبون

چهارشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۰۴:۰۴ ق.ظ

 

سلام

 

خیلی قانع کننده نیست این پست چون خودمم قانع نشدم باهاش و نمیخواستم منتشرش کنم ولی خب ...

 

نمیدونم فیلم arrival رو دیدید یا نه ولی یکی از زیبا ترین ایده های داستانی ای بود که دیده بودم. حرف حسابش همینه که ما به چیزی میتونیم فکر کنیم که بتونیم به زبون بیاریمش. یعنی چیزی که فکر کردن ما رو محدود میکنه، زبونه. یا حداقل یکی از چیزایی که محدود میکنه.

خیلی موضوع عجیبیه. تاحالا به این موضوع برخوردید که به یه صفحه که چینی نوشته شده توش بر بخورید؟ واکنش آدم معمولا اینه که ازون صفحه هیچ اطلاعاتی جذب نمیشه به مغزمون و اصلا جزییاتشو هم تلاش نمیکنیم درک کنیم. ولی وقتی چیزی فارسی انگلیسی یا زبونایی که میشناسیم نوشته شده، خب ازون صفحه فقط یه صفحه نمیبینیم، اطلاعات توش رو میبینیم.

 

چینی یه زبونیه که یه سری آدم دارن باهاش زندگی میکنن. برای همین اسم داره و اونا میفهمنش. یه زبونایی که هست که کسایی که باهاش ارتباط برقرار میکنن خیلی با ما ها اطلاعات رد و بدل نمیکنن مثل گربه و حیوونا. ما چیزی نمیدونیم اونام خیلی اهل این نیستن که جیزی به ما یاد بدن. یه زبونایی هست که کلا رد و بدل شدن اطلاعات رو توش نمیبینیم، مثلا یه جنگل که درختاش به واسطه ی مواد شیمیایی و خاک و... یه ارتباطایی با هم دارن. یه زبونایی هست که کلا کسی اهمیتی نمیده بهشون، زبونی که خاک و کوه داره باهاش کار میکنه و صرفا به واسطه ی علم فیزیک بین ذره هاشه.

یا مثلا زبونی که کره زمین باهاش داره کار میکنه. بالاخره کره زمین یه موجود زنده است(نسبتا!) به یه سری چیزا واکنش نشون میده و یه سری تصمیما میگیره. مثلا زمین و هوا رو آلوده میکنیم و بهمون حمله میکنه تا این عامل آلودگی رو از بین ببره. شاید زبونش خیلی تعریف  زبون نباشه و یه مشت قوانین فیزیک و شیمی باشن. ولی بنظر من یه گربه خیلی تفاوتی با این نداره. برای بقای خودش تلاش میکنه و یه تعداد نورون به واسطه ی ارتباطاتتشون تو مغزش یه تصمیمایی میگیرن. حالا این کره زمینم به واسطه سیستم هایی که توش هست همیشه در حال تصمیم گیریه.

 

منظورم اینه که یه چیزای هست جلو چشممون هست و چون بلد نیستیم عین اون صفحه که توش چینی نوشته شده نمیبینیم توشو

 

 

  • ظریف

نظرات (۸)

تلاشی که تو arrival برای یادگرفتن زبون اون فضاییا و برقراری ارتباط باهاشون می‌کردن خیلی جالب بود.
زبان کلا خیلی پدیده‌ی عجیبیه. یه مدت به واسطه‌ی یکی از اطرافیان که چند واحد مربوط به زبان‌شناسی پاس می‌کرد یه‌کم آشنا شدم با این علم و به نظرم چیز جذابی اومد.
پاسخ:
آره دقیقا. این که مغزمون با زبونی که یاد گرفتیم کار میکنه و فکر میکنه خیلی جالبه. مثلا بدون زبون نمیشه فکر کرد. همیشه اون صدا هه که داخل سرمونه به یه زبونی حرف میزنه! جالب تر اینه که منطق یه نفر هم بر اساس زبونشه. روشی که یه داستان رو تعریف میکنه یا یه چیز رو توجیه میکنه. این رو وقتی چینی ها یا هندی ها حرف میزنن خیلی میشه حس کرد. بعضیاشون یه جوری دیگه کلا فکر میکنن. این برای ماها با انگلیسی زبون ها هم هست. اگه یه داستان/خاطره/... رو طبق روشی که تو فارسی تعریف میکنیم تعریف کنیم کلا گیج میشن. 
حالا یه وقت فحش نباشه اون متن چینیه؟
پاسخ:
یکی از بچه ها چینی بلده بیاد سر بزنه احتمالا میگه اگه چیز بدی باشه :)) تو گوگل سرچ کردم Chinese writing یا همچین چیزی این اومد ! ایشالا که خوبه!
 یادم افتاد یه دوستی می‌گفت فهمیده که طرز فکر کردنش به فارسی و انگلیسی متفاوته. با هر کدومش یه شخصیت مجزا داره انگار، یه همچین چیزی :)) 
پاسخ:
خیلی راست میگه! من بعضی وقتا به یه سری وقایع که تو زمانی که انگلیسی بوده شرایط فکر میکنم کلی چیز به ذهنم میرسه که اون موقع بهش توجه نمیکردم یا بعصی وقتا حس میکنم چه جالب، فلان چیز رو گفتم یا... چون تو حالت عادی بهش فکرم نمیکردم عجیبه واقعا! 
هر چه در اسمان و زمین است خدا را تسبیح میگویند
اونام زبون دارند فقط ما نمیفهمیم
پاسخ:
کاشکی می‌فهمیدیم! 
این ویدیو رو هم اگه دوست داشتید ببینید، همون دوست پیشنهاد داده بود. خودم الان یادم افتاد تازه دارم می‌بینمش :)
How language shapes the way we think:
https://youtu.be/RKK7wGAYP6k
پاسخ:
خیلی خوب بود. واقعا جالب بود ممنونم. 
تا حالا به یه همچین چیزی فکر نکرده بودم هر موجودی تو طبعیت یه زبون داره برای موجوداتی که شبیه خودش هست و میفهمن عجب
پاسخ:
چیز عجیبیه :) 
استاد به نظرم دیگه باید کم کم نظرات شما رو یه کتاب بکنیم.
پاسخ:
استاد حسن شما بزنگ 
هیچ درکی واقعا از اون نوشته نداریم.هیییچی
پاسخ:
هیییییچچچ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی