نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

اریجینالیتی

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۴۱ ب.ظ

سلام

*اصلاح غلط املایی!*

یکی از کارایی که اخیرا انجام میدم، چک کردن اینه که چقدر فکرام فکرای اریجینال هست و چقدرش فکرای بقیه است؟ چند وقت پیش انجام دادم و به رقمی نزدیک 100 درصد فکر بقیه رسیدم. شاید بجز موضوع تزم که چیز چرندی هم هست، باحاله البته، و یکی دو تا چیز دیگه تو یک سال فکر جدید و نو نکرده بودم. فکری که ناشی از تفکرات بقیه یا فکر بقیه نبوده باشه.

از وقتی بهش آگاه تر شدم یکم جدی تر گرفتم خودمو که چرند بود هر فکری که تو ذهنم میاد رو بررسی کنم. چون که دلیلی نداره طرز تفکر هیچ کسی تو این دنیا صد در صد درست باشه.

مخصوصا کسایی که شروع میکنن ایدولوژی خودشون رو منتشر میکنن به یه جایی رسیدن که تهه توانایی مغزشون تو ساخت و پرداخت اون قضیه است. بنابراین دنبال اصلاحش معمولا نیستن و این خطرناکه. 

هر تئوری که میشنویم باید یه سری پیش بینی کنه و قابل تست باشه. هر چیزی که قابل تست نباشه بدرد لا جرز دیوارم نمیخوره. و ازین تئوری ها بسیار زیاده. حتی یه سری علم ها بر اساس چیزای غیر قابل تست هستند که بدبختی بشریت رو نشون میده. بنظرم

البته که دونستن نظر بقیه مهمه ولی باید هر چیزی رو به قول اینا with a grain of salt یعنی با یکم شک پذیرفت. میشه از نظر بقیه برای بزرگ تر کردن فضای ذهنی استفاده کرد ولی اگه شروع کنیم با نظرای بقیه تو بحثا شرکت کنیم... بنظرم ناراحت کنندست اصلا. 

که البته اینا نظر شخصی بندس و هیچ تحمیلی رو بقیه نمیکنم. 

  • ظریف

نظرات (۴)

جالب بود اینکه براتون مهنه چقدر فکراتون فکر خودتونه و چقدر ناشی از تفکرات دیگران 
ولی دوتا نکته اول اینکه چه جوری تشخیص میدید فکر خودتونه یا نه
بعدم اینکه به طور طبیعی هیچ فکری بی منشا نیست از یک جایی گرفته میشه شما حتی موضوع تزتونم از یک جایی رسیده حالا شاید نوآوری داخلش داشته باشید ولی دارید بر اساس یک پیشینه ای کار میکنید

این پست من رو یاد درس فلسفه علم انداخت مخصوصا اون قسمتش که گفتید باید قابل تست باشه اگه نباشه به درد لای جرز میخوره کلی درمورد تجربه پذیر بودن و نبودن علووم بحث کردیم توی حوزه علوم انسانی خیلی وقتا تجربه پذیر بودن امکان پذیر نیست توی فلسفه علم در مورد این مسئله نظریه های مختلفی بیان شده 
پاسخ:
آره نو آوری رو هم توی فکر اریجینال حساب کردم.
تشخیصش راحته.کافیه ببینم از چه مسیری اومده. از دو ساعت تنها فکر کردن اومده یا از گوش دادن یا کنتاب و... 
من بنظرم علوم اونجوری رو میشه بازم یه جورایی تست کرد. یعنی تو زمان مشخص، یه تئوری رو اگه ببینیم کل دنیا نظرشون چیه و همه ی مخالف هاش رو کنارش بزاریم به صورت محلی تو اون زمان تست شده. 
مثلا اگه بحث دینی هست تمام دین ها تو اون زمینه نظرشون چیه و منطق چی میگه و احیانا شهود و علم تجربی چی میگه. 

من آدم فقط عاشق علم تجربی ای هم نیستم البته ها. تا جایی که کمک میکنه فقط. 
چه کار جالبی :)
پاسخ:
مرسی:) 
آخه توی علوم انسانی تست کردن خیلی سخته به همین سادگی که شما گفتید نیست اصلا پیچیدگی هایی داره غیر قابل وصف 
و جالب اینجاست که علوم تجربی اگر هم اشتباه باشه نهایت آسیبش خیلی کمتر از نهایت اسیب اشتباه بودن علوم انسانی هستش اشتباه توی علوم انسانی گاهی منجر به از دست رفتن فکری  یک نسل میشه 
پاسخ:
قبول دارم توی مبانیش که چیزا خیلی Abstract میشه خیلی بررسیشون سخته ولی نمیدونم آیا این برای چیزای بزرگتر، مثل ایدئولوژی ها هم سخته یا نه. چون بنظرم روشی که گفتم برای چیزای بزرگ جواب میده. که در مورد یه چیز خاص تمام نظر های مطرح رو بزاریم کنار هم و با هم خوبی ها و بدی هاشون و چیزایی که پیش بینی میکنن رو بررسی کنیم. 
فکرهامون که فک نمی‌کنم هیچ‌وقت ۱۰۰ درصد ارجینال باشه، همیشه به نوعی تحت تاثیر یه سری نظریات دیگه فکر ما هم شکل می‌گیره. ولی چیزی که مهمه اینه که راحت هم تحت تاثیر هر فکر دیگه‌ای قرار نگیریم. اون شک که می‌گید، همیشه باید یه درصدی ازش رو هم به نظرای جدید اختصاص بدیم هم به اون چیزی که خودمون فکر می‌کنیم درسته. به نظرم :)
پاسخ:
ااوهوم تو کامنت س بو هم اشاره کردم اینجا هم میگم، نوآوری هم بنظرم چیز اوکی ایه. ولی تحلیل های بقیه رو یاد گرفتن و ازون استفاده کردن، اشتباهه.
اوهوم چیز جالبی گفتید مرسی! 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی