نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

چیپ!

جمعه, ۲ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ب.ظ

سلام!

 

بعد مدت های زیاد دوباره یه پست برقی!

حتما براتون سوال شده که تو این چیز سیاه هزار پایه هایی که روی برد های الکترونیکی هست چی میزارن و چی توشونه؟

شایدم نشده باشه.

ولی میخوام براتون بگم!

 

تو شرکتمون که محصولش ازین جور چیزاست داشتن یه تعداد از IC که مخفف Integrated Circuit هست که یعنی مدارمجتمع رو میریختن دور و من چند تاش که درشون باز بود رو برداشتم عکس بگیرم براتون.

 

اینم عکس:

 

 

همونطور که میبینید داشتم برای پست قبل تمرین میکردم یه سری حاصل ضرب رو.

اصولا چیپ هایی که روی برد ها میبینید درشون بسته است که چند تاشون تو عکس هستن. روشون سیاهه.

ولی وقتی اینا میخوان بدن چیپ رو بسازن و تست کنن درش رو باز نگه میدارن تا یه سری تست ها بشه کرد روش و زیر میکروسکوپ بشه بررسیش کرد.

 

این عکس دوتاشون از نزدیکه:

 

 

 

 

 

همونطور که میبینید معمولا یدونه مدار (die) اون وسط وجود داره و به Pin های اطراف یا پایه ها سیم کشی میشه. شکل خود آی سی هم انتخابی هست و همینطور که میبینید چند مدلش تو عکس دیده میشه. بستگی به نوع کارش و انتخاب هایی که سازنده بهشون میده از بین پکیج های (Package های) مختلف انتخاب میکنن. مثلا اسم اون مربعیه TQFP-64 اگه اشتباه نکنم میشه و اون مستطیلیه SOIC-28 میشه. شایدم اشتباه بگم.

 

کار ما طراحی مدار اون وسط هست. البته من که بخش خیلی خیلی کوچیکیش رو انجام میدم و یه مدار کوچیک رو طراحی میکنم. بعد اینو میدیم به یه تیم دیگه که تیم طراحی IC مون هست و اونا میان اون مدار من رو به یه مدار در سطح ترانزیستور تبدیل میکنن و این صفحه ای که وسط آی سی میبینید رو با تمام جزییاتش طراحی میکنن. که میشه یه مدار گنده شبیه این:

 

 

 

حالا این که این عظمت رو چجوری به اون کوچیکی درست میکنن رو خدا میدونه و خیلی کار سختیه و یه شرکتای خیلی محدود و خاصی هستن که تجهیزاتش رو دارن. همچنین فناوری های مختلف وجود داره که توش سایز های مختلف ترانزیستور و چیزای دیگه در اختیارمون میزارن. مثلا طرف میگه من ترانزیستورام انقدریه، دیود هام انقدری و این مشخصاته ، ترانزیستورای ولتاژ بالا انقدری میتونم بسازم و ... و حالا برید مدارتون رو طراحی کنید با این المان ها و منم براتون میسازم. 

 

امیدوارم لذت برده باشید ازین همه فناوری!

 

شرکت ما چون کارش قدرتیه، از فناوری های خیلی قدیمی در حد 20 سال پیش استفاده میکنه. چون خیلی چیزای زیادی لازم نیست بچپونن توش. ولی این کارایی که شرکتایی مثل اینتل انجام میدن روی خود تیزی لبه ی تکنولوژیه و بسیار بسیار پیچیده و پر هزینه است.

  • ظریف

نظرات (۶)

  • عباس احمدی
  • ولی به نظرم یه بخشی از اینکه ما فکر می کنیم خیلی فناوری پیچیده ای داره به خاطر انحصاره. مثلا تولید پردازنده در جهان در انحصار amd و اینتله. خب اگر این انحصار شکسته بشه، مطمئنا پیشرفت های بیش تری حاصل میشه و در نهایت به نفع مصرف کننده هم خواهد بود. البته باز هم نمیشه منکر این شد که تکنولوژی بسیار بالایی می خواد.

    پاسخ:
    گرونه! مشکل اینه که گرونه. نمی ارزه تو ایران چیپ ساختن. اینا هم میفرستن چین و تایوان بسازن. من یادمه بعضی شرکتا چیپ طراحی میکردن که مثلا 150هزار دلار میتونستن هزینه کنن ولی دیگه نمیشه. اقتصاد خرابه.
    اگه بدونی چه بلایی سر کارمنداشون میارن که اون چیپا رو درست کنن دعا میکنی شرکتی تو ایران مثل اونا نشه هیچ وقت! :)) انقدر فشار میارن رو کارمنداشون که برسن به ددلاینا. یکی از دوستام اونجاست و یه اشتباه میتونه به اخراجش برسه.
    ولی یکم درست بشه اوضاع مهندسای خیلی خوبی داریم و شرکتای خیلی خوبی داریم که راحت میتونن قد علم کنن تو کاربردای خیلی خاص.
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • این آی‌سی‌ها رو داشتن می‌ریختن دور؟ نمی‌شه چند تاشو کش رفت؟ D: 

     

    یاد اون پست آی‌سی خودم افتادم =))

    پاسخ:
    میارم برات چند تاشو دفعه بعد که اومدم! اینا رو خودم برداشتم. بقیشون روشون کاور داشت! اگه تو بار گیر ندن که گیر نمیدن احتمالا! شایدم گیر بدن :)) ببینیم اصلا کی میشه بیام!

    ااا اون پسته رو یادم رفته بود! :)) الان دوباره دیدم خندیدم! 
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • مرسی مرسی :))

    اگر گیر دادن من مسئولیتی قبول نمی‌کنم D:

    پاسخ:
    !!!! آدرس وبلاگتو میدم بهشون میگم این گفته بیارم!

    ورق فقط جوکر، بقیه ورق‌ها من جمله آس دل کشک محض‌ان. :))))))))))

    (فکر کنم گرفتی چی گفتم.)

    این‌که تولید برخی قطعات در انحصار شرکت‌های خاصی هست به خودی خود بد نیست، مثلاً تولید کارت گرافیک همیشه در انحصار شرکت‌های Nvidia و AMD بوده ولی این انحصار باعث رقابت بیشتر بین‌شون و افزایش کیفیت محصولات‌شون شده...

    واقعاً آدم تعجب و البته حظ می‌کنه از این‌همه عظمت در عین کوچکی. همین کارت گرافیک RTX 3090 رو ببین. اندازه یه آجره :| ولی فیهاخالدون رندرینگ سه بعدی و رزولشن رو درمی‌آره...

    فقط واسم سواله این‌هایی که طراحی مدار چیپ‌ست‌ها و اسمبل‌شون رو برعهده دارن، چرا مثل پزشک‌ها اصول بهداشتی رو رعایت می‌کنن؟ :|

    شاید من هم از گیاهان تراریخته نوشتم، چون مربوط می‌شه به حوزه تحصیلی‌‌ام...

    پاسخ:
    آفرین تقریبا فکر کنم گرفتم :))))) !


    آره دیگه بیچاره ها این همه وقت گذاشتن و عرق ریختن این همه چیز درست کردن. دیگه لازم واقعا نیست ماها بیایم انرژی بزاریم روش. خودشون با خودشون کاراشون رو ببرن جلو و قیمت خوب بدن ما راضی ایم!

    خیلی وقته دیگه ازین سخت افزار های کامپیوتر فاصله گرفتم ولی یکی از دوستام بعضی وقتا یه ویدئو هایی از این جدیدا میفرسته پر هام واقعا میریزه! یکی از دوستام تو AMD کار میکنه و یه تست هایی میکنه و گزارش میگیره و میگه بعضی وقتا چیپه 200 آمپر جریان میکشه! اون 200 آمپر رو از اون پین های کوچیک میکشه! نزدیکه 400 وات تو اون چیپه توان میره. که خیلی زیاده! برای همین اون خنک کننده های اسب رو لازم دارن!

    عرض ترانزیستور ها اونجا 14 نانومتره مثلا! یه دونه غبار چند صد میلیون ترانزیستور رو یهویی میپوشونه. برای همین فشار رو تو اون اتاقا میبرن بالا تا هیچی از بیرون تو نیاد و خودشونم خیلی تر تمیز سعی میکنن باشن. لباس و کفشای مخصوص میپوشن که هیچ چیزی تو نره. بهش میگن اتاق تمیز. بعد فرآیند هاشونم با نور و لیتوگرافی انجام میشه و اگه تجهیزاتشون یکم کثیف بشه یهویی کل فرآیند بهم میریزه. یکی میگفت 400 مرحله ساخت یه سری چیپ ها طول میکشه. یعنی 400 تا طرح و تنظیم مختلف باید آماده کنن برای هر بخش و اگه یکیشون یکم خراب بشه کل خط به هم مریزه. برای این که دقت کل قضیه هم مثلا 99 درصد بشه باید دقت هر مرحله 99.999974 درصد باشه مثلا که اگه 400 بار تو هم ضرب بشن بشه 0.99

    آره بنویس! خیلی دوست دارم راجع به اینا بدونم. چقدر میگن بد هستن واقعیه چقدرش چرت پرته و اصلا چجوری انجامش میدن و ... !

    سلام

     

    چقدر خوب و چقدر خوشحالم که با چنین شرکتی همکاری می کنید

    همیشه ترند ما اینه که تو کلاسها بگیم بهترین طراحان آی سی تگزاس ایسنترومنت و سیلیکون ولی، اساتید ایرانی هستند..نمیدونم تو شرکت شما هم مصداق داره یا نه؟

    اولین آی سی تقریبا بازی که ب قول شما دیدم E2prom 27256 بود....زمان ما این آی سی ها به عنوان حافظه قابل اریز کردن مطرح بود.....نه همه ولی خب جیگ پیک آی سی تقریبا مشخص بود..یادش بخیر..من اون آی سی رو حتی اریز کردم و دیتا نوشتم روشون....خیلی بامزه بود..

     

    راستی تو شرکت شما متامتریال تولید نمیشه؟ اگر بله که خیلی هاکلس هست شرکتتون و ما تو کارمون خیلی نیاز داریم...

     

    موفق باشید..از این پستها بیشتر بذارید من که خیلی پایه ام..مرسی

    پاسخ:
    مرسی مرسی!
    واقعیتش شرکت ما خیلی دور همیه نسبت به اون غول ها. ماها کلا شاید ۲۰ نفر آدم داریم. البته ۴ تاشون ایرانی اند. که یکی از مهندس اصلی هاشون هم ایرانیه که خیلی داستانش جالبه. این دوستمون زرتشتیه و تو ایران ۳۰ سال پیش خیلی اذیتش کردن بخاطر دینش. اومده اینجا ازون موقع. که واقعا حیفه آدم میبینه سر همچین چیزای مسخره ای همچین آدمایی میرن.
    من ازون e2prom قدیمیا هیچ وقت نشد ببینم ولی شنیده بودم با uv پاکش میکردن :)) خیلی باحاله!
    نه ماها کارای پاوری بیشتر میکنیم. یه میکروکنترلر هم زدن.
    حتما حتما مرسی. چیز جالب دیدم حتما به اشتراک میزارم!

    ضدحال بزنم؟ :/

    اومدی ایران کارخونشو راه بنداز خودمون تولید کنندش بشیم :)

    پاسخ:
    کارخونه چیپس سازی بزنیم ازین چیپا چیزی در نمیاد!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی