نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

فرستنده رادیو AM

جمعه, ۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۵۷ ب.ظ

سلام

بالاخره امروز بعد از ظهر تونستم یه چیزی رو AM بفرستم، با همون اسیلاتور Tuned Collector و یک ضرب کننده به قول شما مخابراتی عزیز میکسر و یک آپ امپ برای تقویت صدای خروجی گوشی و مقدار زیادی چیز پسیو.

البته متاسفانه انقد SNR کم بود و طول آنتنم برای 680KHz نا مناسب بود که مجبور شدم آنتن گیرنده رو بچسبونم به فرستنده.

تو فرکانس های بالاتر خیلی هارمونیک ها زیاد میشدن همین پایدار کردن اسیلاتور سینوسی تو همین فرکانس پایین هم دهن صاف میکرد. رو برد برد بیشتر ازینا نمیشد شایدم میشد من بلد نیستم الله اعلم! .

البته توان خروجی رو زیاد نکردم ، از همون خروجی میکسرم خروجی گرفتم دامنه اش یکی دو ولت بود.

شاید اگر یه طبقه دیگه هم به تهش اضافه میکردم میشد یه 10 ولت پیک تو پیک بگیرم. توان بیشتر میشد و با SNR بیشتری میگرفتم ولی حسش نیست!

نکته مهم این بود که حتی بایاس کردن یک ترانزیستور رو هم یادم رفته بود! منظورم انتخاب نقطه کار و ... بود. 

واقعا اثر بارگذاری طبقه بعد هم چیز مهمیه :| تا دست میزدی به یه چیزی طبقه قبلیش خراب میشد.

فکر کنم تو مرز SNR رادیو AM حرکت کردم.

مدار های غیر خطی هم باحالن دوتا چیز رو جمع میکنی بهشون میدی ضربشونو جمعشونو و یه عالمه DC و چیزای توان 3 و بالاتر و ...  تقریبا هرچی میشه ازینا تولید کرد تولید میکنن. واقعا حیف که تو درس مدار نمیگنشون! بجاش میاد کلی معادله دیفرانسیل که خر رو میزنه زمین رو میگن بدون لاپلاس حل کنید یا کانولوشن دستی حساب کنید :| .

 

بسه دیگه برای امشب...!

  • ظریف

نظرات (۴)

کسب درآمد
خبر خوش برای تمامی مدیران وبلاگ ها و وبسایت ها
بیاید صفحه اول سایت خودت همه چی رو می فهمید.
پاسخ:
حتمن :|
البته من واقعا روحیه تو رو تحسین می کنم .. 
البته .. یه خورده محض رضای خدا تئوری رو ببر جلو .. ( کتاب rf رضوی خوبه .. هرچند خودم یه مدتی هست دورم ازش ) دیدن یه AM  خیلی خوبه .. ولی مثلا فک کنم با همون پسیو ها می شد یه فیلتر بذاری مثلا هارمونیک ها رو بگیره .. یا مثلا برا حذف اثر بار گذاری یه کلکتور مشترکی چیزی می بستی به مدارت .. ( البته خودت استادی و من دارم چرت می گم ) فرکانس 680 کیلو هرتز اگه آنتن دایپل نصف طول موج داشتی چیزی حدود 220 متر میشه ..و اگر هم ربع طول موج بود می شد 110 متر ..  
البته اگر فرکانس کار آنتن همون 680 کیلو هرتز بوده باشه و از هلیکس یا اینا استفاده کرده باشی خیلی بحث ها تطبیق امپدانس و این ها هم جلو می آد فرض کن با یه پاور امپ خوب هم بخوای انتن رو درایو کنی ولی تطبیق امپدانس نداشته باشی .. توان برمیگرده تو مدار برد بردت آتیش می گیره ... ( کمی رو تئوری قضیه کار کن)
البته یه سوال داشتم اینکه .. می گی پیک تو پیک خروجی رفته بود 10 ولت .. ترانزیستور ها ( ولتاژ بایاسشون چقدر بود )؟؟ 
البته پیاده سازی رو برد برد کار فوق العاده ای هست من مجدد تبریک می گم ..  
یه بار  آقای میلادی ( حداد ) صحبت می کردن برام : می گفتند دلیلی که کمتر رفتند سمت کار های اکتیو و مدار مخابراتی این بود که همیشه یه دستگاه نتورک آنالایز ( یه چیزی تو مایه های همونی که آز آنتن هست فقط با دقت پایین تر قیمتش حدودا 140-150 میلیون ناقابل) لازم هست که مداری رو که می بندی ببینی دقیقا داره چه اتفاقاتی می افته .. همون مشکلی که برای فرکانس داشتی .. 
راستی درس RFIC  شریف بختیار هم خوب هست ( شاید کله ات به سنگ خورد توبه کردی اومدی مخابرات )البته این رو هم مدتی هست ازش دورم :دی ولی اگر خواستی بگو فیلم هاشو بهت بدم 

پاسخ:
سلام کاااظم
حقیقتش بازی با ترانزیستورا خیلی اذیت میکرد، مثلا همین امیترمشترکی که گفتم آخرش بزارم تا گین بدم بهش و برسونم به 10 ولت رو برا همین نزاشتم ، فرکانسمم پایین بود مثلا هارمونیک بعدی یه دیکید اونورتر میشد به نظرت ارزش مدار فیلتر بستن داشت؟ 
من استاد نیستم استاد دکتر شاهابادیه و *** ****!
آره آنتن 110 متری گیر نیومد :| 
یه هلیکس داشتم ولی خب محاسباتش رو بلد نبودم و حسش هم نبود! زدم به مدار چندان موثر نبود طرفای 20-30 متر دور یه استوانه به قط 3-4 سانت.
چون میدونستم چندان توان خروجی ندارم بخاطر آنتنم دنبال بحث توان نرفتم. حتی طبقه توان هم نداشتم.
من گفتم چون تغذیه 12 ولته اون وسطا بایاس بشه تا 5 ولت این حدودا میشه دامنه گرفت همین رو گفتم پیک تو پیک 10 ولت.. این رو نبستم اونجا هم گفتم اگه بود بهتر بود.

کلا هدفم یکمی ور رفتن با آنالوگ بود ، از همون اول دوست داشتم یه مدار اسیلاتور بسازم و خب خدا رو شکر شد!!!
تئوری هم خوب است ! همین RFIC رو قطعا تو برنامم میزارم بخونمش فیلماشم اومدیم دانشگاه ازت میگیرم!

راستی مدولاسیونت conventional am بود دیگه ؟ !! چون می خواستم دقیقا بدونم سیگنالی که فرستادی همون صوت بود دیگه نه ؟ و این که اون اسیلاتوری که ساختی همون 680 کیلوهرتز بود دیگه ؟ و سوال بعدی اینکه ضرب کننده ات آیا دیود بود ؟ یا چی بود بیشتر توضیح بده .. 
پاسخ:
آره یکمیی DC به صدا هه دادم رفت بالاتر 
آره اسیلاتورم Tuned Collector بود و سینوسی 680 کیلو هرتز با THD منفی 20 دی بی میداد به نظر خوبه :)
ضرب کننده ام یک بیس مشترک بود که دو تا سیگنال به امیترش وارد میشدن و از کلکتور ضربشو میگرفتم
از مدار زیر کپ زدم
http://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/06/mixer.gif


ضرب کننده جالب بود .. فرصت نشد با جزئیات نگاهش ولی چیز ساده ای بوذ کلا .. THD -20 دی بی به نظر خوب می آد بقول استاد( دکتر شاه آبادی می گفتند ) بعضی اوقات جابجا کردن 0.1 دی بی برای یک مشخصه خیلی خیلی سخت هست .. اینکه پیاده اش کردی خیلی خوبه .. 
البته آقای سرور امینی هم از اساتید هستند ..  :دی 
و جا داره بگم شما هم از اساتید فن و بیان هستید ... 
راستی  من بحث های فیز نویز و این هاشو رو هم دقیقا نمی دونم چکار کردی و چی شدن .. ولی با امکانات مهندسی واقعا راضیم .. :دی ... 
اینکه تونستی انواع و اقسام نویز حرارتی - فلیکر - فیز نویز و غیره رو بپیچونی و بسازیش عالیه .. ای کاش یه اسپکتروم داشتی ( یا بگم داشتیم ) دقیقا شکل موج خروجی رو می دیدم .. لذت می بردیم .. 
اتفاقا پروژه مدار مخابراتی ( چند روز بود درگیرش بودم .. و هستم ) یه اسیلاتور بین 5.17 تا 5.33 گیگ بود که با خازن ورکتور تیون می شه .. 
خیلی بحث ها می آد وسط مثلا با دوتا دیود می شه کاملا خروجی اسیلاتور رو همون اندازه که می خوای بالا پایین ببری ( استبیلایزر می گن بهش) 
آنالوگ بسیار قشنگه 



پاسخ:
والا انققد مقاومتش رو عوض کردم تا سینوسیش خوب شد ! زیاد تلاش خاصی نکردم!!
"فیز نویز " را نمیدونم چیه ! یعنی سرچ که کردم زیاد چیزی دستگیرم نشد!
میگم که پیچوندن نویز ها همون پیچوندن مقاومت امیتر بود وقتی جریان کلکتور امیتر میره بالا خیلی دیگه تابع چیزای دور وبرش نیست و خیلی خوب نوسان میکنه ولی خب جریان بالا هم به معنی تلفات بالاتر و عروس شدن ترانزیستوره... خیلی تلاش نکردم! فوقش یه بایپس ریزززز
اسپکتروم :)
آره دیدمش تو وبلاگت ، ترم بعد سر کلاس مدار مخ حتمن میام،
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی