نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

زیبایی سادگی

دوشنبه, ۷ تیر ۱۴۰۰، ۰۷:۰۲ ق.ظ

سلام

 

یکی از رفتارایی که بین دوستای ایرانیم دیدم اینه که تو غذاهاشون همه جیز میریزن.

مثلا میخواد املت درست کنه، پیاز و فلفل دلمه و قارچ و رب و ...

میخواد ماکارونی درست کنه پیاز و فلفل دلمه و قارچ و رب و زردچوبه

میخواد لازانیا درست کنه همون

میخواد پیتزا درست کنه همون.

...

تازه قاطی کردن ذرت و نخود سبز هم جزوشه اگه داشته باشن.

 

و همیشه همه ی غذاهاشون یه مزه میده.

و مزه ی هیچ کدوم از موادش رو نمیشه حس کرد.

 

مخصوصا علاقه شدید به پوشوندن بوی گوشت با زردچوبه و ادویه های فراوون. نه بوی زحم، کلا نابود کردن بو منظورمه.

 

نمیدونم چرا چشیدن طعم واقعی غذا ها برامون سخته. انگار واقعیت به اندازه کافی جالب نیست و چیزی که ماها ازش انتظار داریم رو باید ازش بسازیم تا قابل قبول بشه برامون

یا مثلا فکر میکنیم با پیچیده کردن و ریختن همه چیز تو کاری که میخوایم بکنیم فکر میکنیم میتونیم عدم تسلطمون رو تو اون کار پنهون کنیم.(اگه متوجه عدم تسلطمون باشیم)

 

و بنظرم زیبایی قضیه اونجاست که واقعا بدونیم هر چیزی به خودی خود چه مزه ای به غذا میده. 

 

مثلا یه رفتار دیگه اینه که از هر ادویه ای یه ذره میریزن و در نهایت مزه ی هیچ کدومشونم تو غذا حس نمیشه انقدر کم میریزن ولی حس میکنن اگه همه ی ادویه ها رو بریزن یه مزه ی خوب درست میشه.

 

بعد از چند بار تکرار شدنش این پست رو نوشتم و دیدم چند نفر تکرارش کردن. 

 

بنظرم رفتار جالبیه تو کسایی که تو یه موضوع آماتور هستن ولی احساس مسلط بودن میکنن.

که از دقت نکردن به کاری که میکنن میاد. چون نمیتونن پیچیدگی کار بقیه رو درک کنن و از اون طرفم روی خودشون نمیخوان وقت بزارن. 

  • ظریف

نظرات (۱۹)

من از فلفل و مخصوصاً فلفل دلمه متنفرم، تو هرچیزی فلفل دلمه ای میریزن، کلا طعم غذا بر میگرده. از زیره و دارچین داخل عدس پلو به شدت بدم میاد انگار که به عدس پلو فحش دادن، یا برنج رو صاف میکنن کل ویتامین هاش از بین میره، سبزی قرمه رو در حد سوختن سرخ میکنن، تو خورشت کرفس رب میریزن...احساس میکنم برای اینکه از دستپختشون تعریف بشه و بگن به به عجب غذای مجلسی درست کردن کلا مواد غذایی رو نابود میکنن.

اما نکته اصلیش نداشتن دستور پخت واحده، ما ب اعضای هر خانواده یه دستور پخت داریم هرکدوم هم با یه ترفندی گند میزنن به غذا :)

ی چیزی هم من یادمه یکی از اقوام بهم گفت نمک نریزم روی خیار و همینطوری با طعم اصلی خودش بخورم، میگفت از بچگی عادت کردیم به نمک و شکر ولی سعی کنم من این عادت رو بشکنم، هرچند موفق نبودم اما همیشه این جملات رو یادمه.

پاسخ:
فلفل دلمه رو من خودم دوست دارم با حرارت زیاد آبش رو بگیریم و یکم سرخش کنم که مزه خامی اش از بین بره وگرنه هم آب میندازه هم مزه رو عوض میکنه. 
پختنش هم جواب نیست فقط سرخ کردنش!

من برام بیشتر از همه مهمه که کسی که غذا رو درست میکنه خودش بدونه دقیقا چی دوست داره و همون کارو بکنه. نه بخاطر این که مجلسی بشه یا چیزای دیگه...
معمولا هم غذا ایرانی ها انقدر پیچیده هستن و ادویه های مختلف دارن که این که آدم واقعا خودش بفهمه چی ازشون میخواد عمری زمان میبره. 

معمولا هم اگه برای چند نفر آدم دیگه غذا درست کنه آدم، سعی و خطا توش سخت میشه چون انتظارات دارن

پس چرا هر غذایی تهش مزه خودشو داره ؟ 😂

گرچه من زیاد به آشپزی مامان دقت نکردم...ولی میدونم ادویه جزء اصلی شه :")

پاسخ:
ادویه که لازمه! 
مامانتون هم این شکلی که گفتم درست نمیکنه مطمئنم! 
این روش کساییه که تازه آشپزی رو شروع کردن و خیلی جلو نرفتن توش و خیلی هم برنامه ای برای جلو رفتن توش ندارن!

من دقیقا همچین آشپزیم، انگار پست رو خطاب به من نوشتی :/

تو خودت روت میشه جلوی مهمون املتی بذاری که فقط گوجه و تخم مرغ باشه؟ اصلا عجیبه بی ادویه! :o

پاسخ:
:)))))

من ادویه رو دوست دارم! خودمم زیاد استفاده میکنم. ولی ترجیح میدم بجای این که 10 مدل ادویه بریزم که مزه ی هیچ کدوم معلوم نباشه، یکی دو مدل از چیزایی که دوست دارم بریزم و بدونم دقیقا داره چی کار میکنه با غذام.

راستش من ترجیحم اینه که نیمرو بدم بهشون و در کنارش چند تا ظرف مثلا گوجه و خیارشور و ژامبون و پنیر و ... بزارم که خاص ترش کنم. خودم از اون مدلی که یه آش فلفل دلمه و پیاز و گوجه کنار تخم مرغ درست میشه چندان خوشم نمیاد. خوشمزه هست ها ولی خودم درست نمیکنم اونجوری

عاممم منم همین بلا رو سر غذاهام میارم ولی به خاطر تسلط نداشتن نیست، دوست دارم هر بار یه مزه جدید داشته باشه، هرروز سر غذاها یه بلایی میارم... قیمه ها رو می ریزم تو ماستا :) روش طبخو عوض می کنم، انواع ادویه رو یکی یکی امتحان میکنم تا ببینم کدوم مزه بهتری میده...

 

پاسخ:
آره منم همین مدل امتحان کردن چیزای مختلف رو خیلی دوست دارم دقیقا. بنظرم اونایی که نمیدونن چی کار دارن میکنن چندین مدل ادویه میریزن و خیلی کم که نه انقدری زیاد بشه که مزه ی خاصی بده و نه این که بدون ادویه درست کرده باشن!

اون یه دونه دیسلایک این پستت هم مال منه چون به آشپزیم اهانت کردی 😎

پاسخ:
:))

سلام

از یه شب سوخاری شروع شد و الان chef هم سایه باید بنامیم.

پاسخ:
:)) یادته :)))

  • هلن پراسپرو
  • منم دقیقا چون میخوام اماتوریم توردرست کردن یه نودل ساده رو بپوشونم هر چی قابل ریختن تو اب جوش تو خونه داریم رو میریزم تو غذا.

    اصلا کی فکر می کرد این کارم همچین دلیل عمیقی پشتش داشته باشه.. احساسا کنترل داشتن... هومم 🤔

    پاسخ:
    :)) مچتو گرفتم!

    زیبایی در سادگیست و همچنین کیفیت را فدای کمیت نکنیم، سعی میکنم در تمام ارکان زندگیم جاری باشن این دوتا

    پاسخ:
    بلی بلی بلی. کلا فدا کردن آسونه بالانس کردن سخته

    اعتماد به نفسم پوکید :(

    من قبلنا همه جور چیزی تو هر چی که میخواستم درست کنم میریختم و حس میکردم خیلی حالیمه :(

     

    برم آشپزی یاد بیگیرم 😭😭😭😭😭

    پاسخ:
    :( ای بابا حالا اگه خوشمزه درستش میکنی خوبه همه چیز داره دیگه :)
  • دُردانه ‌‌
  • من معمولاً تو غذا فقط نمک می‌ریزم. اونم خیلی کم. دوست دارم هر چیزی مزهٔ خودشو بده. برای همین روی پیتزا حتی سس هم نمی‌ریزم. 

    پاسخ:
    یکی از دوستام بود میگفت بعضیا هر پیتزایی میگیرن انقدر روش سس میزنن که همه ی پیتزا ها یه مزه میشن! اون موقع چرا اصلا پیتزا های مختلف سفارش میدن؟

    میتونیم تو غذا سس ماس هم بریزیم عایا؟

    پاسخ:
    نمیدونم سس ماس چیه ولی اگه خوشمزس حتما بریز!

    سلام!

    شکر میون کلام دوستان اما...

    اصل مطلب زیاده روی و درهم و برهم کاری دوستان تازه آشپز بوده اما بعد آخه چه جور دل تان میاد درباره سس کچاپ و درباره فلفل دلمه ای و ادویه ها و اینا این جور بگید؟ این مهربونای بی توقع که با بخشنده گی تمام خودشونو وقف خوشمزه گی کردن ( ایموجی بغض کرده) و نه فقط خوش مزه که از خواص این خط مقدم های تن درستی و شادابی و سلامت هر چه بگیم کم گفتیم (ایموجی دکتر مثلا!)

    پاسخ:
    دیشب اتفاقا یه پیتزای خیلی چرت مزه داشتم میخوردم و سس کچاپ مثل همیشه قهرمانانه ظاهر شد و کمک کرد بره پایین فقط :))
    هر چیز غیر قابل خوردنی رو قابل خوردن میکنه

    مشکل گشاست این کشف دوست داشتنی.

    از مهارت های آشپزی هم سایه بعیده اون پیتزا. نوش جان البته.

    از مامان شنیدم که او هم از مادربزرگش که قدیما (نمی دانم چقدر قدیم اما سبک غذایی مامان اینا توی بچه گی هم بوده گاهی) که گوجه فرنگی فقط توی فرنگ بوده آبگوشت رو با زردچوبه طبخ می نمودن. و سیب زمینی هم هنوز بومی نشده بود ! فقط گوشت و نخود و زردچوبه البته روغن هم به این شکل نبوده روغن حیوانی خودشون درست کن بوده! و نان هم خودشون پز.

    حالا یکی از معیارهای آبگوشت اصیل ایرانی چی هست؟ رنگ قرمز تو دل برو!

    پاسخ:
    آره رنگ قرمزش فوق العاده خوبه
    پیتزاش از این آماده ها که گرمش میکنی بود دیدم ۵۰ درصد تخفیف خورده نزدیک انقضاشه و خریدم. واقعا انتظار زیادی هم نداشتم.
    اگه بدونی چند وقته آبگوشت نخوردم :)

    نزدیک انقضاشه خیلی خوب فهم شدم!

    خیییییییلی وقت حتما. می دونم که می تونی بار بزاری از اون آبگوشت ها که چندساعت با حوصله جا میان ها. حتما عکس اش پست کن : )

    پاسخ:
    معمولا یه هفته نگه میدارن تو فروشگاه و روز آخرش یه برچسب روش میزنن میگن ۵۰ درصده بردارید که شب میریزیم جلو گربه ها.
    نمیدونم والا. ترجیح میدم دوستام بزارن منو دعوت کنن! با همخونه چند ساعت درگیر کردن آشپزخونه و بو راه انداختن خیلی نمیشه

    هیم ازین مدلا که همیشه فکر می کنم چرا از اول قیمتی نمیزارن که خوراک سطل زباله نشن.

    مطمئن نیستم اما آبگوشت اینجوریه که بیش تر زمانو باید به حال خودش بزاری تا به اعمال نیک و بد اش بیندشه! و خودش خود اش رو جا بیندازه. و قبول دارم که دورهمی یه مزه دیگه ای داره. + سبزی خوردن.

    پاسخ:
    :)) دور همیش رو کاری ندارم یکی درست کنه منو دعوت کنه خوبه:))

     فردا ناهار تشریف بیارید آبگوشت با سبزی محلی و نون مامان پز : )

    پاسخ:
    مرسی مرسی ! یکم دورم متاسفانه وگرنه میومدم!

    من هم از وقتی آشپزی رو شروع کردم به همینا فکر می کنم که چقدر چیزهایی که میخوریم رو توی لایه های مختلف میپیچونیم تا دیگه اون چیز نباشن. خب چرا؟

     

    اولین کشفم هم این بود که ما در واقع غذا رو برای نمکش می خوریم. =)) کلا همه بار "خوشمزگی" غذا روی دوش نمکه. ما نمک میخوایم نه غذا. لول

    پاسخ:
    جالب بود!! 

    سلام

    از اون نوناشون سهم ما نرسید. سنگک موند فقط. گفتم مهمون داریما گوش نکردن.

    https://s4.uupload.ir/files/20210630_195649_qg57.jpg 

    پاسخ:
    :))) سلامم نوششش ! مرسی از به اشتراک گذاری این عکس زیبا و دلنشین!

    سپاس. گوارای وجود مهمان مجازی : ) ببخشید کم کسری داشت دیگه گوشت و سیب زمینی اشو خودم نمی خورم برا همین نیست.

    پاسخ:
    :) 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی