نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

مشکل زبان

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹ ب.ظ

سلام

 

تاحالا فکر کردید زبان آدما از چه اجزایی تشکیل شده

ما برای انتقال اطلاعات از تو سرمون تا سر یه نفر دیگه نیاز داریم از زبان استفاده کنیم. زبان یک ابزاره که توی بستر این دنیا کار میکنه و میتونیم موجوداتی به اسم کلمه ها رو بغل هم بزاریم و عین کاشی کاری فکرای تو ذهنمون رو با این کلمه ها پوشش بدیم و بفرستیمشون بیرون.

ولی یه مشکل خیلی کوچیک وجود داره.

وقتی من میگم "یه مشکل خیلی کوچیک وجود داره" 

"مشکل" تو ذهن من یه کلمه است که قراره تو خط های بعدی توضیحش بدم ولی برای کسی که میخونه هنوز معنی ای نداره.

"خیلی کوچیک" تو ذهن من یک صفته که برای این که جمله ام جالب تر بشه اینجوری نوشتمش. در حالی که میدونم مشکل خیلی خیلی بزرگیه. ولی چون هنوز تعریف مشکل رو نگفتم بازم این توضیح که چرا خیلی خیلی بزرگه هم براتون بی معنیه.

"وجود داره"، این مشکل در واقع تو ذهن کسی که داره این متن رو میخونه شاید اصلا وجود نداشته باشه. شایدم وجود داشته باشه ولی حرفم اینه که به احتمال زیاد یه مشکلی که وجود نداشته تو ذهن شما بوجود قراره بیاد.

پس این جمله که "یه مشکل خیلی کوچیک وجود داره" معنیش اینه که : "یه تحلیلی از ساختار زبان تو ذهن من منجر به این شده که حس کنم محدودیتی توی زبانی که استفاده میکنیم وجود داره که شاید بهش خیلی آگاه نیستیم. میخوام براتون این محدودیت رو مطرح کنم و سعی کنم برای شما هم واضحش کنم."

 

یعنی مشکل اصلی اینه که معلوم نیست پشت کلمه ها چه معنی ای هست. کلمه ها توی طرف گیرنده معنی میشن.

 

خلاصه این حرافی ها اینه که چیزی که تو ذهنمونه وقتی برای یه نفر دیگه داریم یه موضوعی رو توضیح میدیم با احتمال خیلی خیلی کمی به اون شکلی که میخوایم تو ذهن طرف مقابل شکل میگیره و وظیفه نویسنده اینه که بجای نوشتن جمله های کوتاه که مستقیم به هدف بزنن، مثل این که "یه مشکلی وجود داره" باید یه داستان بچینه تا بتونه عین یه مجسمه ساز که مجسمه رو از تو سنگ میتراشه، از این فضای سفید و خالی تو ذهن خواننده بتونه اون فکری که میخواد رو درست کنه.

 

و اینا رو گفتم که بگم این که تصور کنیم همون چیزی که تو ذهنمونه تو ذهن طرف مقابل هم هست، که عامل خیلی سو تفاهم هاست، کار خیلی اشتباهیه و اثباتش هم همین متنی که دیدیم. که یه جمله ی کلی و ساده نمیتونه چیزی رو منتقل کنه.

راه مقابله با این سوء تفاهم ها هم اینه که هر چیزی که میشنویم و هر رفتاری که میبینیم رو با این فرض مشاهده کنیم که واقعا نمیدونیم تو ذهن طرف مقابل چیه. به قول معروف باید بدون فرض کردن فکر درون ذهن آدما بتونیم به صحبتاشون نگاه کنیم. 

 

 

  • ظریف

نظرات (۷)

اخ اخ اخ که من چقدر توی این مسئله مشکل دارم

بخاطر همین معمولا ترجیح میدم یا حضوری حرف بزنم یا تماس بگیرم

 

پاسخ:
حضوری بهترینه! البته من روم پشت تلفن خیلی بیشتره و پر رو تر هستم. ولی خب ترجیح میدم چهره طرف رو ببینم و واکنش هاش رو تو صحبتام لحاظ کنم 

با پاراگراف آخر کاملا موافقم که باید خوب گوش بدیم. فرستنده باید درست بفرسته پیام هاش رو و کاملا قبول دارم اما گیرنده طرف مقابل هم باید گوش بده ببینه اصلا ما با چه زبونی حرف میزنیم

مثال ساده تر و واقعیش اینکه امروز به بابام گفنم "خیلی خیلی مراقب باش". و اون شنید "خیلی خوابی". و ساعت ها توضیح میدادم که من اینو گفتم و اون قبول نمیکرد و چند بار معذرت خواهی کردم.

پاسخ:
آخ آخ انقدر بدم میاد وقتی اینجوری میشه. هرچقدرم درستش میخوای بکنی بهم ریخته تر میشه!
  • میرزا مهدی
  • حالا فکرشو بکنید بعضی ها از زبانِ کلام و زبان چشم و زبان بدن دست بکشن و متک بشن به ایموجی ها....

    پاسخ:
    :)) 
    دیگه انقدر دور شدیم از هم... ؛)
  • miss writer •میترا•
  • حالا فکرشو بکنید دوست/هایی داشته باشید که همش دچار سوءتفاهم بشن و دائم براشون باید همه چیز رو توضیح بدید!

    پاسخ:
    دارم یه نمونه هایی :)) بنظرم یه چیزیه که آدم باید رو خودش کار کنه و کمتر اهمیت بده یا حداقل درون ذهنش اون احتمال رو بده که شاید اشتباه میکنم. نتیجش هم اینه که کار سختیه و نیازه آدم خیلی جاها سکوت کنه چون حرفش زننده خواهد بود. کلا گوش دادن و حرف نزدن سخته و تمرین میخواد
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • همه‌ی این حرفا درست. ولی شما چرا باید بگی «مشکل خیلی کوچیک» در حالی‌که بزرگه؟ منظورم اینه که خودمونم باید تا جای ممکن سعی کنیم منظورو درست برسونیم :))

    پاسخ:
    آره سوال خودمم هست. که چرا دقیق حرف نمیزنم. نمیدونم شاید میخوام شنونده یا خواننده رو سورپرایز کنم وقتی ببینه مشکل بزرگیه؟ نمیدونم!!! :)
  • برکــ ــه
  • یک کیلیپ کوتاه از مهران مدیری تو اینستا دیدم. میگفت توضیح ندید هیچ وقت برای کاری که کردید توضیح ندید.

    من خیلی این حرفشو دوست داشتم به لحاظ هایی... چون همیشه برای کارام توضیح میدم...خیلی زیاد، بعد آخرش چی میشه احتمال 70 به 30 هست که توضیحاتمم قبول نمیشه و اصطلاحاً هر چی بافتم رشته میشه ... در نهایت سعیم اینه توضیح اضافه ندم. 

     فکر میکنم تاثیری که یه سخن کوتاه روی ادم میذاره ممکن یک داستان طولانی هیچ وقت اون اثر رو نداشته باشه! باید  کوتاه، کامل، جامع حرف زد :))

    پاسخ:
    چقدر حرف خوبی زده. این چیزی که نوشتم برای هر چیزی صادق نیست. برای متن تحلیلی صادقه. شاید ابهام برای متن ادبی خیلی هم خوب باشه. یا اگه فکر خود آدمه اصلا نباید توضیحش داد به قول شما :)
  • جواد انبارداران
  • من در شما استعداد رشته‌های 

    عصب شناسی

    علوم شناختی

    و فلسفه ذهن

    میبینم

    پاسخ:
    ممنونم! پس سعی میکنم مطالعاتم رو بیشتر کنم تو این زمینه ها!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی