نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

هاف بریج

سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶ ب.ظ

سلام

مطلب پایین بنا بدلایلی خیلی گنگ نوشته شده شاید اگه حال ندارید نخونید :)

امروز اومدم مدار هاف بریج رو ببندم حدود ساعت 10 صبح 

گفتم از آسوناش شروع کنم

اومدم از یکسوساز و ورودی AC لحیم کنم که دیدم ای بابا ترمینال هایی که خریدم فوتپرینتشون با اونی که چاپ کردم یکی نیست کلی ضد حال خوردم بعد این همه PCB کشیدن همچین چیز بدیهی رو اشتباه کردم و نشون داد که هیچ چیز خاصی یاد نگرفتم یه جورایی!. خلاصه دیدم که کانکتور پاور هم اندازشه ولی سوراخاش اندازه پیناش نیست خیلی سخت بود آخرش یه جوری چپوندمش اون تو مهم نیست اینجاش...


بعد Fuse و NTC و خازن و پل دیودی رو لحیم کردم و زدم برق ببینم 310 ولت رو میگیرم یا نه که یهویی NTC هه بیچار یه جرقه زد نمیدونم رو برد قبلی چرا این اتفاق نمی افتاد شاید بخاطر این بود که پل دیوده قبلی جریان کمتری میداد و ... 

مهم اینه که 300 ولت رو گرفتم و دوباره زدم به برق برای این که وضع NTC هه رو چک کنم که دوباره جرقه زد :|

جالبه که حدود 10 بار بعدشم که به بچه ها نشون دادم هم جرقه میزد بیچاره. مهم نیست !


حدود 11 بود که گفتم برم کنترلر PWM رو لحیم کنم ببینم پالس میده یا نه.

لحیم کردم رفتم آز رله دیدم هیچی پالس نمیده

اومدم پایین باهاش ور رفتم و دوباره رفتم آز رله این فاصله 3-4 طبقه است. بازم نمیداد

حدود 10 بار دیگه رفتم و اومدم ولی بازم نمیداد تا یهویی دیدم تو شماتیک جای خازن و مقاومت اسیلاتور رو اشتباه زدم :| عوضشون کردم و رفتم بالا و خیلی خوشحال شدم پالس های 45 % خیلی تمیزی میداد :)


ساعت 3 شده بود 

وسایل رو بردم آزمایشگاه مکاترونیک پیش صادق چون اونجا اسکوپ داشتن و راحت تر میشد تست کرد.

مدارم اینجوریه که کنترلر پالس میده به اپتو کوپلر اپتو میده به IR2110 و ایشون هم میده ماسفتا پس الان نوبت اپتو ها بود.

اپتو ها رو زدم و همون طور که میدونید جواب نگرفتم چرا؟ چون مقاومت روی کلکتور ترانزیستورم خیلی زیاد بود و سرعت اپتو خیلی به این مقاومت وابسته است


آره خلاصه کلی باهاش ور رفتم و با فکر کنم 220 اهم سر کلکتور و 470 اهم سر LED راه افتاد و دیلی در حد یکی دو میکرو ثانیه داره 

خب الانم متوجه شدم که با گذاشتن مقاومت تو امیتر در واقع خروجی اون کنترلر رو نات کردم که باید درستش کنم فردا ... اه...


خب میرسیم به درایور ، از IR2110 استفاده کردم و داستان بوت استرپ و ...

رو مدار من از خروجی HO  و  LO ام دوعدد سیم به نزدیکی گیت ها میرفت که باید لحیمشون میکردم متاسفانه در گام اول گیت بالایی رو به جای بالایی لحیم کردم و بالایی رو بجای پایینی که شکل موج های عجیب غریبی دیدم و کلی طول کشید تا بفهمم و درستشون کنم.

نکته خوب اینه که نسبتا خوب کار کرد تا اینجاش بعد 10 ساعت سوتی ها رو جبران کردن

این هم سایت خوبیه برای محاسبه خازن بوت استرپ.

https://www.silabs.com/support/Pages/bootstrap-calculator.aspx

در ضمن یه نکته مهمی که متوجه شدم اینه که دیود بوت استرپ باید توانایی هندل کردن ولتاژ معکوس به اندازه لینک DC رو باید داشته باشه که من در مدارم رعایت نکرده بودم ولی تو لحیم کاری دیود SS3M رو گذاشتم که خیلی خوشگل بود و جواب هم داد

  • ظریف

نظرات (۲)

صرفا جالب بود استاد pcb تو زدن ممکنه سوتی بده
باعث شد یکم دستم موقع طراحی کمتر بلرزه
پاسخ:
:/ فازا بیژن فازا :/
Currently you have entered into the player credit and here each one who's enjoying is
a success when you retain a preliminary deposit.
پاسخ:
Umm too deep! 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی