نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

Ziyoung?

شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵ ق.ظ

سلام


استادم یه دانشجو Phd گرفته که چینیه. اسمش زیانگ هست. خیلی با نمک و جالبه. اون چینی نرمالی که انتظار دارید که خشک و ... باشه نیست. همسرشم مثل خودشه.

پایان نامه ارشدشم روی یه مدل PFC سه فاز برای خودرو برقی بوده که همون اول که اینو گفت گفتم خب دیگه نگران چیزی نباشم!

-------

امروز سر کلاس نشسته بودیم، یه کلاس با هم داریم، استادشم همین استاد راهنمامونه :)). کلاس 3 ساعتس و وسطش یه برک کوتاه داره. توی برک داشتیم راجع به دانشگاه و ... حرف میزدیم. گفت توی دانشگاه قبلیش که بود یه ایرانیه بود از دانشگاه شاهرود :)) و یکی دیگه از تهران و ... خلاصه میشناخت یه چیزایی :)). بعد سیستم کنکور و .. رو براش توضیح دادم گفتم تو چین با این همه آدم چجوریه سیستم؟

گفت که 4 تا امتحانه 2 ساعته است تو دوتا صبح و ظهر که یکییش مثلا ریاضیه یکیش انگلیسیه یکیش چینیه یکیشم قاطی پاتی فیزیک و شیمی و ... است. میگفت تو اون دو روز که این امتحان برگزار میشه کل کشور تقریبا باید ساکت باشه! مثلا اگه صنایعی هستن که سر و صدا درست میکنن باید ساکت باشن و کارشون رو قطع کنن. میگفت چون خیلی مهم هم هست خانواده ها پشت محل های آزمون وای میستن و منتظر میمونن.  


بعد راجع به مردم پرسیدم که بنظر میاد خیلی قانون مدار ترن، گفت در واقع بخاطر اینه که دولت همه چیز رو کنترل میکنه. تعداد بچه رسانه اینترنت همه چیز. میگفت مثلا گوگل فیلتره. گفتم VPN نمیشه بزنید ؟ گفت چرا میشه ولی خیلی مردم نمیدونن چیه، بدوننم انگلیسی لازمه بلد باشن که اخبار رو بخونن و از دنیا بیرون مطلع بشن. 

میگفت که انگلیسی مردم به طور کلی خیلی جالب نیست و تو کتابای درسی هم خیلی مکالمات قدیمی و .. هست.(مثل کتابای انگلسیسی خودمون که 20-30 ساله ثابتن) 

میگفت روزای اولی که اومده بودم آمریکا،(اولش یه مدتی اونجا بوده) یکی تو فروشگاه پرسید How are you doing today گفت منم جواب دادم Shopping! گفت بعد رفتم از استادم که چینی بود پرسیدم گفت اینا وقتی همچین چیزایی میپرسن باید بگی خوبم و تو چطوری و ... یعنی منظورش این بود این مکالمات همینجوری مردم براش غریب تر بود. اینا چون زبونشونم خیلی با ما فرق داره سخت تر هم هست براشون انگلیسی.


میگفت آلبرتا که بودم(ارشدش ) تو کلاس مثلا همین ایرانیایی که بالا گفتم، خیلی مشکل فهم و ... نداشتن، گفتم شاید بخاطر همین زبونه که زبون شما خیلی دور تره از انگلیسی. 


آخرشم راجع به این که ایران قطعات الکترونیکی و ... اش همش از چین میاد و ... حرف زدم براش جالب بود که میگفتم بعضیا پا میشن میرن شنژن کانتینر پر میکنن میفرستن ایران. یا مثلا تو بعضی مغازه های جمهوری میشنوی یکی داره چینی حرف میزنه و...


میگفت آره شنژن و یه شهر دیگه خیلی مدرن اند و بری اونجا با آمریکا شاید فرقش رو نتونی بگی ولی همین دوتا شهرن. بقیه سطح زندگیشون پایین تره. میگفت مشکلی هم که هست اینه که ما همه تکنولوژیمون از آمریکا میاد و فقط تو چین مونتاژ میکنیم! جالب بود که اینو میگفت. میگفت خیلی جاها دیدی نوشته Made in China درسته ولی invented in china نیستش.


گویا اسمشم باید زی-یانگ گفته بشه. یعنی یه توقف خیلی سریع و کامل بین دوتا بخشش باید باشه! من تلاش کردم بگم ولی گفت بیخیال سخت نگیر همینجوری زیانگ بگو بره.


آها راستی در جواب این که گفتم میتونی این چشم بادومیا رو از هم تشخیص ملیت بدی، گفت رفته بودم یه رستوران با خانمم و به یکی گفتیم شما ژاپنی هستی؟ چون خیلی شبیه ژاپنیا رفتار میکرد، گفت نه اهل کره جنوبی ام!! 

  • ظریف

نظرات (۱)

بدترین قسمت زندگی یه چینی (کابوسش) میتونه این باشه که بهش بگی ژاپنی هستی؟
اینو از همکارای چینی یاد گرفتم!
پاسخ:
خخخخ :)) 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی