نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

ایراد

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۲۸ ب.ظ

سلام


یه ویدئو از یه آقای روانشناسی بود که یه نکته خوبی گفت که دوست دارم به اشتراک بزارم باهاتون.

میگفت که حتما پیش اومده یه نفر یه رفتاری نشون بده از خودش که شما از اون رفتار خیلی بدتون بیاد. احتمالش هست که شما هم خودتون اون رفتار رو زیاد انجام بدید!


احتمالش هست ها نه که همه ی اون بدی ها رو دارید.


اینجوریه مکانیزمش که اون یه نفر یه آینه میشه که شما خودتون رو توش میبینید. ممکنه یه رفتار بدی شما داشته باشید که به یه نحوی خودتون رو قانع کردید که خیلی بد هم نیست. بعد که اون نفر دوم میاد اون رفتار رو انجام میده و به نحوی که شما با خودتون کنار اومدید انجامش نمیده، خیلی عصبانیتون ممکنه بکنه.


من تو خودم اومدم اینو ببینم.

من بدم میاد کسی به لحاظ اجتماعی رفتارش خوب نباشه. به نوعی social awkward باشه. زیاد اهل کارای اجتماعی نباشه. حالا خودم این وسط، خیلی تعریفی ندارم ولی خب موقع هایی که تنها ام و از معاشرت با بقیه خود داری میکنم با خودم دلیل میارم که نه الان حالش رو ندارم و یا مثلا نمیارزه انرژی که لازمه رو براش صرف کنم. یا حرفم رو میخورم یا ... .

یا میبینم کسی وقت کشی میکنه و وقتش رو درست استفاده نمیکنه سعی میکنم هلش بدم تا کارش رو درست کنه. بعد خودم استاد گزاشتن کارا برای دقیقه 90 ام. 

مثلا یکی رو میشناختم که هر وقت کسایی رو میدید که رفتار غیر مذهبی انجام میدن شروع میکرد بهشون حرفای نادرست زدن. مثلا اینا فلانن اینا فلانن. بعد خودش خیلی چیز بدرد بخوری تو مذهبیتش نبود.

یه نمونه دیگش که تو جامعه هست اینه که مردم از کارشکنی یا بد قولی مسئولا شکایت دارن. حالا تو خود مردم رو نگاه میکنی، همون کسایی که غر میزنن، خیلی توشون رفتارای نادرست مثل کم فروشی و بدقولی و ... پیدا میشه. 


اینا رو نمیگم که بگم سیستم از بیخ خرابه و ازین حرفای صد من یه غاز. اینا رو میگم که یه آلارمی برای خودم و خودتون(اگه میپذیرید) باشه که هر وقت یه همچین چیزی رو دیدیم یه 10% احتمال بدیم که ممکنه اون رفتار به صورت مطلق بد نباشه، این بازتاب درونمون باشه که بد باشه. 

  • ظریف

نظرات (۸)

یه چیزی بیشتر از ده درصده به نظر من. به عینه اینو حس کردم در مورد خودم. در این حد که یه رفتار یکی از نزدیکانم می‌رفت رو اعصابم بعد یه جا متوجه شدم خودمم همون کارو می‌کنم :))
پاسخ:
چه خوب که تجربه مشابه داشتید! 10 درصد رو گفتم چون بعضیا ممکنه بهشون بر بخوره و نمیخواستم خیلی کلی اش کنم :)) وگرنه خیلی.

چون اینم هست که آدمای جامعه یه معیاری توشون هست که بهش Agreeable بودن میگن. خانما عموما بیشترن. این میگه که چقدر به حرف مخالف پاسخ خوب میدن و چقدر خودرای هستن. باید قبول کنیم که یه سریا اون سر طیف هستن و خیلی دوست ندارن چیز مخالف نظر خودشون بشنون. (قبولم نکنیم میان کامنت میزارن که این برای خودته به بقیه نسبت نده!)
یعنی کل متنتون رو فهمیدم الا نتیجه گیری! 
به نظرم متن این بود: یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به بقیه.
پاسخ:
نتیجه گیری رو نرم نوشتم که به کسی بر نخوره یه وقت :)
آره واقعا خلاصش همین میشه
فکر نکنم منم خیلی agreeable باشم 
خیلی هم چشم‌گویی ندارم 
پاسخ:
اوهوم. چیز خوبیه برای مذاکره کردن. کسایی که میخوان بیزینس کنن حتی تمرین هایی دارن که میتونه کمک کنه کمتر باشن !
نفهمیدم خانوما بیشتر agreeableان یا خودرای؟
اصن بحثو چرا جنسیتیش می‌کنین؟ :)) برا خودتونه به بقیه نسبت ندین :دی
پاسخ:
خانما بیشتر اگریابل هستن. 
نه میخواستم بگم که 
1- وجود داره این.
1.5- این طیف هم وجود داره. (فکت روانشانسی!)
1.75- خیلی مخالفش خود رای بودن نیست.
2- خودتون احتمال این که بهتون بر نخوره خیلیه چون با احتمال بیشتری ازون طیف هستید! 
3- :)))
4- من خودم رو تو سمت اگریابل بودن میبینم بیشتر که دارم سعی میکنم فاصله بگیرم ازش. چیز خوبیه بنظرم ولیکن خیلی بدرد دنیای واقعی نمیخوره.

Agreeableness comprises traits relating to altruism, such as empathy and kindness. Agreeableness involves the tendency toward cooperation, maintenance of social harmony, and consideration of the concerns of others (as opposed to exploitation or victimization of others). Women consistently score higher than men on Agreeableness and related measures, such as tender-mindedness (Feingold, 1994; Costa et al., 2001).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/

فقط شماره‌گذاری‌تون :))
پس اشتباه برداشت کردم که بکیش خوبه یکیش بد. زیادی به سمت هر کدوم از دو طرف طیف بودنه که جالب نیست.
من اتفاقا نسبتا زیاد بهم برمی‌خوره :)) ولی از یه جهت دیگه (اون چند خط انگلیسی) بهش نگاه کنیم احتمالا اگریبل باشم!
پاسخ:
اولش درست نوشته بودم بعد کم کم یادم اومد! :)) 
نه برخوردنه از اگریبل بودنه نمیادا. این پست هایی که ممکنه بگه همه یه مشکلی دارن ممکنه  باعث بشه اونایی که نیستن ناراحت بشن. 

مثل اون که میگفت زیبایی که در من میبینی در تو هم هست، بدی ای که در تو میبینم در منم هست
پاسخ:
نشنیده بودم :) خوب بود مرسی. جالبه از اون سمتش هم صادق میتونه باشه. بهش فکر نکرده بودم
عه :/ پس من از اول اشتباه فهمیدم؟ :)) برم یه دور دیگه بخونم پست و کامنتا رو :))
پاسخ:
معمولا مشکل از منه که خیلی جزییات رو نمینویسم و تو ذهن خودم یه چیز کلی دارم و همونو مینویسم و خیییلی وقتا هم برداشت ناکامل میشه! :) ممنون
اره واقعا همینجوره
من سخنرانی دکتر فرهنگ رو گوش دادم همچین چیزایی میگفتن

پاسخ:
چخوب. گوش ندادم چیزی ازشون برم گوش کنم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی