نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

کنترل

سه شنبه, ۲ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۵۰ ب.ظ


 

 

سلام

 

یکی از حقوق پروردگار اینه که روی مخلوقاتش کنترل داشته باشه.

کنترل یعنی اونا رو تو جهتی که دوست داره قرار بده. 

خلاف اون جهت قرار گرفتن موجب درد کشیدن مخلوق بشه تا جایی که یادبگیره که باید تو جهت جریان هستی حرکت کنه.

ذهن مخلوق با مقایسه کار میکنه. بهترین منبع مقایسه، از درون و حس واقعی خود مخلوق میاد.

مخلوق اگه خودش رو با مخلوقات دیگه که در مراحل خیلی متفاوت تکامل هستن مقایسه کنه، نتیجه ی درستی ممکنه نگیره چون به درون مخلوقات دیگه دسترسی زیادی نداره. به درون خودش میتونه دسترسی زیادی داشته باشه.

مخلوق در مقابل خالق بی ارزشه و صرفا عشق و توجه خالق هست که وجودش رو ممکن کرده و خالق هر جوری که صلاح بدونه باهاش رفتار میکنه.

 

خالق میتونه درد مخلوق رو تنظیم کنه. مخلوق بدون صاحب نمیتونه باشه چون مخلوقی که صاحب نداشته باشه با خالق تفاوتی نمیکنه. خودش صاحب خودشه. خالق درد مخلوق رو به اندازه ای تنظیم میکنه که نه دیر پخته بشه نه بسوزه.

 

"والس" در فیلم Blade Runner به تصویر کشیدن خالق در قالب انسان رو نشون میده. قدرت بینهایت رو در دستان یک نفر نشون میده که توانایی خلق یک موجود زنده رو داره. درد و ضعف موجودات رو میبینه. میتونه بکشتشون. میتونه بهشون عشق بده. انسانی که چشماش رو از دست داده و از تکنولوژی ای که خودش ساخته، وقتی که بخواد، دنیا رو نگاه میکنه و حواسش به همه چیز هست.

فوق العاده زیبا.

  • ظریف

نظرات (۷)

  • دچارِ فیش‌نگار
  • فیلم ساخته چه سالیه

    پاسخ:
    2049  :)
    نه شوخی کردم 2017 سالی بود که Blade Runner 2049 ساخته شده بود و یدونه هم قبلش سال 1982 ساخته شده بوده.
    ابعاد خیلی خیلی خیلی جالبی داره فیلم. ولی بیشتر، ابعاد مختلف نقش آفریدگار تو دو تا نقش Wallace و Ana رو دوست دارم.
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • این Blade Runner خیلی معروفه انگار. ندیدمش، ولی دارم فکر می‌کنم اسمشو کجا شنیده بودم. یه کتابم داره ولی اونم نخوندم :)) مغزم گیر داده بفهمم کجا درباره‌ش چی شنیدم :))

    پاسخ:
    پیشنهاد میکنم حتما ببینیش. اولین قسمتش یکم اعصاب میخواد چون یکم قدیمیه ولی این جدیده خیلی خیلی خوب ساخته شده. با بازی رایان گاسلینگ و موسیقی متن ونگلیس در قسمت اول و هانز زیمر در قسمت دوم
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • آهان!!

    یه کتاب هست به اسم آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ (Do Androids Dream of Electric Sheep?) که من اینو از یکی قرض گرفتم ولی هنوز نخوندمش :))

    ریدلی اسکات از روی این کتاب، فیلم Blade Runner رو ساخته. بعد فیلم که معروف شده، تو چاپ‌های بعدی کتاب عنوان بلید رانر رو بهش اضافه کردن. من رو جلد یه ویرایش دیگه از کتاب این عنوان رو دیده بودم تو ذهنم مونده بود :))

     

    خب مغزم آروم گرفت D:

    پاسخ:
    پیدا کردیش!!
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • آره پیدا کردمش :))

    من جواب کامنت اولو هم الان دیدم.

    این فیلم جدید ادامه‌ی قدیمیه که نیست؟ اگه دو تا فیلم مجزا هستن که همون جدیده رو ببینم.

    ایشالا اول کتابشو می‌خونم بعد فیلمشم می‌بینم :)

    پاسخ:
    ادامه ش هست ! قسمت اول رو نبینی متوجه نمیشی یه سری بخشای داستان و المان های فیلم منظورشون چیه
  • محمدرضا ...
  • فیلم واقعا جالبی بود ... اما یادمه این مفهوم کنترل بالاخره شکست می‌خوره ...

    به شخصه هم اصلا از این مفهوم خوشم نمیاد ... حتی اگه داشته باشمش ... خیلی دردناکه ...

    پاسخ:
    یا کنترل میشیم یا کنترل میکنیم!

    تو همون جهتی که خدا هم می‌خواد حرکت کنیم؛ درد نداره؟

    پاسخ:
    داره. وجود داشتن درد داره. ولی دردی که باعث ساخته شدن یه چیز جالب بشه لذت بخش میشه. یکم طرز فکر عجیبیه و درکش یکم سخته ولی یه جور عشق خیلی خالصه. مثل دردی که مادر تحمل میکنه که بچه بدنیا بیاد.
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • فیلم‌ها رو دیدم. باحال بودن! از اینکه تو فیلم ۲۰۴۹ فکر کردم تونستم پیش‌بینی کنم اون بچه‌ای که دنبالشن کیه و بعد ضایع شدم خوشم اومد :)) چون اونطوری خیلی قابل پیش‌بینی می‌شد. البته انتظار داشتم نقش شخصیت والاس بیشتر باشه. تو فیلم اول یه جا یکی از نکسوس۶ها میره پیش تایلر و بهش میگه چرا ما رو ساختی و اینقدر عمرمون کمه و... فکر می‌کردم شبیه اون صحنه توی فیلم دوم هم باید باشه. یه تقابل و دیالوگی بین والاس و مخلوقاتش. ولی شایدم اونطوری لوس می‌شد.

    کتابش رو هم شروع کردم ولی تموم نشده.

    راستی عبارت within cells interlinked رو من قبلا اینجا ندیده بودم؟ :))

    پاسخ:
    چقدر سریع دیدی!
    انقدر تو قسمت دوم والاس بزرگ شده بود و خدا شده بود که دیگه تقابله به حرف زدن مخلوق هم نرسید. فقط به دنیا اومد و بوسیده شد و کشته شد! فکر کنم وظیفه ی خالق بودنش رو تو همین سه تا خلاصه کرد.
    آره یه مدت این گوشه وبلاگ بود. Interlinked! خیلی صحنه ی جالبیه مخصوصا تو دومی که از میزانی که باید باشه واکنش هاش خارجه. نهایت کنترل رو روی اون مخلوقات نشون میده.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی