نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

انسان شدن

جمعه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳ ب.ظ

 

سلام

 

فیلم Black Swan رو نمیدونم دیدید یا نه. یا Whiplash?

 

شباهت های زیادی بین دوتا فیلم شاید بتونید پیدا کنید. این ویدئو  از کانال lessons from the screenplay این دوتا فیلم رو موشکافی میکنه یکی از ایده های درونی این فیلم که غرق شدن یک هنرمند در رویای بهترین شدن و کامل شدن رو نشون میده. غرق شدنی که عین یه پیله هنرمند رو درون خودش حبس و خفه میکنه و هنرمند با شکافتن اون پیله که خودش برای خودش ساخته پروانه میشه.

بنظرم بخشی از رویای انسان شدن تک تک ماهاست. غرق شدن تو رویای رسیدن به یه چیزی در آینده و تمام وقت رو برای اون چیز صرف کردن و گم شدن توش و گم کردن خود.

که خوش بحال کسایی که زودتر ازش بیدار میشن.

 

تو دنیای فیلم whiplash همون طور که ویدئو به زیبایی میگه، هنرمند داشته برای خودش زندگیش رو میکرده و زندگی محدودی برای خودش داشته و مرز هایی که ازشون عبور نمیکرده. یک شب یک موزیسین که خیلی هنرمند داستان براش احترام قائل بوده نظری به هنرمند میکنه و این باعث میشه که یهو یه رویایی تو ذهن هنرمند شکل بگیره.

 

رویای تجربه ی کامل شدن. که به ایده آلی که گوشه ی ذهنش داشته همیشه شاید واقعا میشه رسید.

ولی نمیدونه که اون کسی که خیلی قبولش داره برای شکستش برنامه ریزی کرده. که تو رقابت قرارش بده و خورد شدنش رو ببینه. 

 

بنظرم این هنرمند بزرگ میتونه خدا باشه که خیلی وقتا مارو برای شکست تو یه مسیری قرار میده. مسیری که بنظر انتهاش خیلی روشن میاد ولی میخواد صحنه ی خورد شدن امید و ناامیدی رو ببینه. صحنه ی از بین رفتن آرمان ها رو ببینه چون خداست. براش جذابه که خودش یه ایده رو تو ذهن مخلوقش فرم بده و همون قدر که خودش خلقش کرده خودش هم دوست داره نابودیش رو ببینه.

 

شاید میخواد یه بار دیگه به خودش ثابت کنه از مخلوقش بالاتره

شاید میخواد یه بار دیگه به مخلوقش بگه که کامل شدن و جاودانه شدن فقط برای خداست و حقی نداره که این رو بخواد.

 

مخلوقش رو میخواد ببینه که زانوهاش میشکنه و نمیتونه بلند بشه. چون بلند ایستادن شایسته ی خالقه و نه مخلوق. 

 

خیلی عجیب و شایسته است ستمی که از جانب خالق به مخلوق میشه چون باعث میشه مخلوق جایگاه خودش رو بشناسه و از حدودش پاش رو بیشتر جلو نزاره. اینجوری میتونه خوشحال باشه. اینجوری میتونه بودنی که براش خلق شده رو پیدا کنه و دنبال چیزی بیشتر از چیزی که اجازه داره نباشه. اونجا آرامش ذهن رو بدست میاره.

اونجاست که میبینه که تمام چیزی که پایین نگهش میداشت خودش بوده و اون بخش خودش که دنبال کنترل کردنش و بیش از حد کامل کردنش هست رو میکشه، همونطور که توی Black Swan ناتالی پورتمن باید White Swan که بخشی از وجود خودش بود رو باید میکشت تا تبدیل به قوی سیاه بشه و طبیعی بودن رو تجربه کنه. چیزی که میخواد رو بگیره بجای دنبال پرفکشن بودن.

اونجا خود خالق میاد و کمکش میکنه و راهنماییش میکنه که حالا از قدرت اختیار و جبرش استفاده کنه و بالانسشون کنه

 

  • ظریف

نظرات (۱۰)

Wiplash خیلی خوب بودش :)

یه فیلم خیلی واقعی بودش، خیلی به زندگی واقعی شبیه بودش.

پاسخ:
وقتی دیدمش خیلی رو اعصابم رفت و نمیتونستم درست نگاهش کنم. الان که فکر میکنم نورپردازی های خشنی که داشت و سایه های تندی که درست میکرد که به خود فیلم هم میخوره رو واقعا دوست داشتم.

قصد خورد کردن شخصیتش رو داشت؟🙄

 

ولی اگه اینطوری باشه و به خالق ربطش بدیم خیلی جالبه. 

اینکه ما «هیچی» نیستیم و خالق «همه چی».

پاسخ:
یه جور خورد کردن و دوباره ساختن
که انقدر هنرمند رو تحت فشار قرار میداد تا بشکنه.
و صحنه ی آخر وقتی شکست و همه چیز رو از دست داد خودش کنترل رو دستش گرفت و خودش رو آزاد کرد.

این ها تعاریف درستی از خالق نیستن.

پاسخ:
وقتی یه نفر از احساسات شخصیش حرف میزنه سعی کن غلط بودن نظرت رو نگه داری برای خودت یا ملایم تر بگی چون باعث میشه برای استقلال دنیای درون ذهن طرف مقابل احترام قائل بشی و احساس آرامش درکنارت داشته باشه نه احساس قضاوت. 

این ها بیشتر ایگوی خشمگین تو هستن که سرکوب شده و تو این ادبیات داره از زبون خدا حرف می زنه. 

این احساس ها که به خدا منتسب می کنی همش بازتابی از خودته که به خدا فرافکنی شده.

پاسخ:
موافقم. ولی برای شناخت خدا باید بازتاب کرد.

عافیت طلب و آرامش طلب شدی مهدی توده؟

از تو بعیده.

بیا خون هم دیگه رو بریزیم؛ ولی حق رو فدای آرامش نکنیم.

پاسخ:
قربونت علی جان من طرفدار صلح هستم.

من به این نمی گم طرفداری از صلح.

من پیرو اوشو هستم و این رو صلح نمی دونم.

آزاده باش. 

پاسخ:
جالبه پس عوض شدی.

بخشی از آزاده بودن هم فکر کردن به چیزای سخته که وقتی یه اثر هنری از یه موضوعس ساخته میشه و آدم یه بخشی از نقدش رو نمیفهمه لازم نیست خون بریزه و یا باید بیشتر فکر کنه یا نظر خودش رو به شکل قابل فهم بیان کنه. برای مخالفت با من باید یه پست بنویسی و نظرت رو راجع به نحوه ی برخورد خالق و درکت ازش بیان کنی.
بنظرم هدف درست توصیف کردن خالق نیست چون توصیف یگانگی غیر ممکنه. هدف توضیح دادن درکمون ازش هست و مخصوصا تو این وبلاگ من سعی میکنم در طول زندگیم درکم رو ازش بنویسم. مطمئنن همیشه غلط خواهد بود ولی پرفکشنیسم باعث میشه آدم حتی تلاش هم نکنه بنویسه

حال کاوش روانی تو ندارم ولی کلا بدون که موضوع شما نه معنویته که بازتاب خود به پروردگار برای معنادهی به زندگیته.

این ترست هم بخشی از این موضوعه که نظام ارزشیت سسته و چنگ زدی که نجاتش بدی. وگرنه این ترس بی خوده. این صلح نه تنها زیبا نیست و نشان از درون زیبای تو نیست؛ که یه جور فراره.

رها کن. آزاد باش. این معنویت واقعیه.

من با تو مخالف نیستم مهدی توده. هیچ نیازی به پست نوشتن هم نیست. گفتم الف گفتم دگر گفت هیچ در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

تمام

پاسخ:
پروجکشن خوبی کردی رو من. همین کامنت رو بخون و ببین چرا دنبال اوشو و حرف های آدمای غریبه هستی تا نظام ارزشی و ... ات رو نجات بدی :) 
فکر کنم دوست داری انقدر آروم حرف بزنه تا زیاد حرف نزنه و چیزایی نگه که دوست نداری بشنوی. اوشو برای این کارا خوبه. بعد آدم حس میکنه یه ساعت سخنرانی گوش داده و کلا ۱۵ کلمه شنیده

عادت ندارم بحث کنم. کوچک تر از اونی هستی که معنای حرف های من رو بفهمی.

تو همین فرمون برو جلو موفق باشی. فقط یادت باشه از این بدن که جدا شدی نگی کسی بهم نگفته بود ها.

موفق باشی.

پاسخ:
واو پسر چقدر متکبر شدی :)) قبلا ها فکر میکردم یخورده کمال گرا هستی ولی این دیگه خیلی جرات میخواد. جلوی خدا آدم انقدر تکبر داشته باشه... امیدوارم شاخ ات مثل شاخ بزهایی که شاخشون انقدر بزرگ میشه که مغز و چشمشون رو سوراخ میکنه تو خودت فرو نره :) آرزوی بهترین ها

واجب شد برم ببینم این فیلم رو

پاسخ:
:)

فیلمهای خیلی خوبین و توی هردو احساس زندگی و تلاش از صمیم قلب برای تغییر خودِ وجودی به شدت مشخصه.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی