نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جناح راست و چپ

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۱۴ ب.ظ

سلام

دوباره من یکم از جردن پیترسن بگم. 

تو یکی از مصاحبه ها ازش پرسیدن که جناح راست همیشه میگه جناح چپ ها احمقن و جناح چپ ها میگن راستی ها نمیفهمن. کدوم درسته پس؟

اینم بگم که جناح راست - محافظه کار - Conservative شبیه اصول گرا های خودمونن، به لحاظ مذهبی خشک تر هستن و به تغییر نکردن معتقدن، با مهاجرت مردم به کشورشون راحت نیستن و ... 

جناح چپ، لیبرال، آزادی خواه، شبیه اصلاح طلب های خودمون هستن تا حدودی، میگن موسی به دین خودش عیسی به دین خودش تا وقتی به جامعه صدمه نزنه و آسایش بقیه رو مختل نکنه و ازین جور حرفا.

میگفت که این سوال خودش اشتباهه. 

ما اول باید بفهمیم که مردم متفاوت فکر میکنن. هر کسی دو تا نیم کره تو مغزش داره. نیم کره چپ مغز / مسئول راست بدن معمولا همیشه درگیر چیزایی هست که به صورت Fact برای مغز تعریف شدن و توی چارچوب حرکت میکنه. نیم کره راست / مسئول چپ بدن معمولا به نوآوری و چیزایی که جدید هستن فکر میکنه. 

این مشخصه که با هیچ کدوم از نیم کره ها به طور تکی نمیشه زندگی کرد. اگه آدم هیچ تغییری نکنه چیزی یاد نمیگیره. اگه هم خیلی سریع تغییر کنه آشوب بوجود میاد.

جامعه هم همینه. تو مقیاس بزرگتر یه بخش ساختار گرا داره که منظم هست و میگه که با چیزی که تا الان کار کرده باید جلو رفت و نوآوری لازم نیست. یه بخش نوآور و اصلاح کننده داره که میخواد چیز های جدید رو تجربه کنه. حضور این دو تا کنار هم باعث پیشرفت میشه و آدمایی که توی انتهای هر دو تا جناح هستن همدیگه رو خیلی درک نمیکنن. چون متفاوت فکر میکنن. 

البته که تو جامعه ما همچین بالانس دقیقی هم نیست بین دوتا ساختار(به N دلیل) ولی خب خوبه آدم بتونه بفهمه که بقیه متفاوت فکر میکنن و متفاوت بودنشون لازمه برای جلو رفتن.

  • ظریف

نظرات (۵)

  • دچارِ فیش‌نگار
  • هوم خوبه آدم اینو بفهمه

    پاسخ:
    مرسی!

    سلام.خوشحال میشم به وبلاگ من سربزنی و مطالبمو بخونی.اگر خواستی دنبالم کنی بگو تا منم دنبالت کنم/

    پاسخ:
    سلام. من اعتقادی به منو دنبال کن تا دنبالت کنم ندارم. وبلاگتون رو دنبال میکنم تا نوشته هاتون رو بخونم. اگه جالب بودن برام میمونم اگه نه هم دنبال نمیکنم. شما هم اگه خوشتون میاد از سبک نوشتن من و موضوعاتی که مینویسم دنبالم کنید اگه نه لطفا نکنید.

    نکشی مارو آخ مهدی

    پاسخ:
    :) نوکرم

    کلا هیچ‌وقت از انتهای هیچ جناحی خوشم نیومده ولی اینطوری هم بهش فکر نکرده بودم.

    یادم افتاد یه بنده خدایی بود می‌گفت نه نمیشه هیچ سمتی نبود، آدم باید طرف حق باشه! حال نداشتم باش بحث کنم که خب اوکی، ولی چی باعث میشه فک کنی اون چیزی که طرفدارشی کاملا حقه؟ شکل دیگه‌ی همون سوالیه که از این آقا پرسیدن، هر طرف فک می‌کنه حق با خودشه.

     

    این جردن پیترسن دقیقا چی کاره‌س؟

    پاسخ:
    منم از سیاست متنفرم. البته که خودم رو ناخودآگاه لیبرال تر / اصلاح طلب تر میدونم و بنظرم تا حدود خوبی لیبرال منطقی هست. ولی خب اون طرف هم حرفاشون منطقیه خیلی وقتا. 

    آخ آخ زدید تو خال. هر دو طرف حس میکنن حق باهاشونه :))

    جردن پیترسن استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو هست و استاد بسیار معروفیه. انقدر هم خوب درس میده که بعد هر لکچر معمولا براش دست میزنن بچه ها!!!

    ویدئو های زیادی داره تو یوتیوب برای عموم. 

    یکی از سری ویدئو های معروفش که هنوز کامل ندیدم از دیدگاه روانشناسی داستان های انجیل رو بررسی میکنه که خیلی جالبه.

    خیلی کاریزماتیک هم هست و خیلی خوب از کلمات استفاده میکنه. من خودم از چند نفر اینجا پرسیدم، نقطه قوتش رو زبونش میدونن که کسی که باهاش بحث میکنه اصلا نمیتونه رو حرفش حرف بزنه. خیلی جالبه.

    جناح چپ بهتره یا جناح راست؟

    این سوال از پایه غلطه چون ادما متفاوت فکر میکنن.

    ***

    این تیکه از متنت رو ک داشتم میخوندم یاد چند وقت پیش افتادم ک داشتم فکر میکردم.اینکه هر نظری، در جمع خودش اختلاف نظره.حتی اگر نباله رو های این نظر هزاران نفر باشن ولی بازم در برابر بقیه نظرات اختلاف نظر به چشم میاد.همونطوری که بقیه نظرات هم در برابر این نظر،اختلاف نظرن.به قول منصور حلاج توی کتاب شعله طور من رودیم که هرکی ارنچه هست رو در من میبینه.و به قول مولانا تو فیه مافیه المومن و مرئه المومن.حتی زمانی که ما طرفدار یه نظریم هم،به عمیق نظر فرد پی نبردیم و اون چیزی که خاستیم رو کانکت کردیم با حرف طرف.و به قول پاریزی باستانی تو کوچه هفت پیچ ادمیزاد هیچوقت نمیفهمه جریان چیه،چون نمیتونه به کنه قضایا پی ببره.دقیقا میزنه تو خال که اقا ما نمیتونیم درکی از حقیقت امر و نظر فرد دیگری داشته باشیم.پس جناحی کردن قضیه ها صرفا تجمع ادم ها دور شیرینیه.و خیلی جالبه که این جناح ها همدیگه رو مثل پازل پوشش میدن.و طبق چیزی که گفتم فقط خود ادم میتونه زیره کاریایه کار خودشو بدونه.و کدوم دو نفر هستن که میتونن دو جناح بسازند در مقابل هم و در ین حال چفت شونده؟مگر اینکه یک نفر باشند در حال پردازش.مگر اینکه یک سیب باشند در حال نصف شدن.

    مخلص کلام فک میکنم هر قرمز و ابی که ساخته میشه و هر دوتایی متضادی که بوجود میاد سرچشمش فقط ای یک ذهنه.یک ذهن...

    همش رفت توهم :|

    پاسخ:
    کامنت از خود پست کامل تر بود!! ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی