نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

از تجربه ی بودن

نوشته های من

به شکل زیبایی تصادفی

Instagram
www.instagram.com/maddy.tu.ra

drafter/ English
dra-fter.blogspot.com

بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

Oppenheimer

شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۰۴:۵۴ ق.ظ

 

سلام

داشتم فکر میکردم چرا نولان فیلم جدیدش رو راجع به بمب اتم و اپنهایمر، دانشمند اصلی پشت این پروژه ساخته.

یکی از چیزایی که تو دنیای آینده پاسخ داده باید بشه اینه که خط درست و غلط رو کجا و چجوری باید بکشیم. مثلا دانش آموز فوق العاده باهوشی که فیزیک دوست داشته، شرایطی پیش اومده که کشورش تو یه جنگ در حال تلاش برای رسیدن به قوی ترین اسلحه ی ممکن ساخت بشره، چجوری باید به این نیاز درونیش که دوست داره فیزیک رو جلو ببره پاسخ بده. خط morality یا همون درست غلط بودن انتخاب رو چجوری باید بکشه تو معادلاتی که اینطوری هستن.

صدای دل پیچیده و متناقضه. از یک طرف قدرت مرگ رو به این سیاره میاره و از اون طرف برای کشورش میخواد بجنگه و از یک طرف دیگه زندگی خودش در خطره و از یک طرف دیگه علاقه اش به کارش هست و از طرف دیگه رقابت با بقیه مهندسا و دانشمندای هم کار خودش.

چجوری انتخاب میخواد کنه؟

بعضی وقتا چشمامون رو میبندیم و انتخاب ها رو بدون در نظر گرفتن قدرتی که پشتشون هست انجام میدیم. بنظرم خیلی وقتا حتی نمیشه تصور کرد چه قدرتی پشت انتخاب ها هست. مثل اثر پروانه ای که بخاطر ساختار پیچیده ی دنیا میشه حالتی که از بال زدن یک پروانه بوجود بیاد باعث اتفاقات پشت سر هن و دومینو واری بشه که تو اون سمت کره زمین طوفان درست بشه.

شاید بعد از ساختان یک اثر حول قانون مورفی میخواد یک اثر در مورد اثر پروانه ای بسازه.

که البته شایدم نه. شاید واقعا هدفگیری برای ساختن قدرتمند ترین سلاح بشر از بال زدن یک پروانه قوی تره و نتیجه اش معلوم تر.

ولی سوالی که پیش میاد بازم اینه که خدا چجور خدایی هست که آدم مناسب ساخت یک بمب اتم رو تو زمان مناسب سر جاش میزاره؟ شاید بگیم جای اون آدم رو خیلی ها میتونستن پر کنن، نمیدونم

ولی بنظرم تو تصویر بزرگ مساله میشه دید که اگه جنگ و خون نبود هیچ وقت نمیتونستیم به این سرعت فیزیک دنیایی که توش زندگی میکنیم رو جلو ببریم و بفهمیم. شاید چند ده سال بعد که تونستیم با جوش هسته ای انرژی برای سفرهای فضاییمون درست کنیم خیلی هم به چشممون کارش بد نیاد.

چون چقدر به آدمایی که به دست چنگیزخان کشته شدن فکر میکنیم و برامون مهم هستن؟ مرگ چند میلیون نفر تو هیروشیما و ناکازاکی هم به همون صورت ازمون دور و دور تر میشه .

سوال همیشه بین اینه که ما جبر داریم یا اختیار؟ 

آیا آقای اپنهایمر از روی اختیار کار درستی کرده یا غلط 

یا خدا جبر درستی کرده یا جبر غلط

یا اصلا معنی درست و غلط چیه؟ 

 

شاید موضوع فیلمش اینا باشه شایدم نباشه.

بنظرم اون مهم نیست مهم تر همینه که تو خودمون تصمیم های کوچیک رو پیدا کنیم و درست کنیم. شاید لازم بوده یک نفر یک تصمیم انقدر پیچیده بگیره تا بزرگیش به گوش ما بخوره و سرمون رو به خودمون متمرکز کنه

  • ظریف

نظرات (۶)

  • حامد سپهر
  • شاید لازم بوده در کنار فیزیک چند واحد انسانیت هم پاس کنه

    پاسخ:
    شاید درس نمیدن جایی انسانیت رو
    شبیه ترین جایی که انسانیت توش درس میدن دینه که 
    دین اونا رو کاری ندارم ولی دین خودمون شلاق زدن و اعدام کردن برای یه سری اشتباه که شاید معلوم نیست چقدرش دست خود آدم بوده رو داره.
    شاید تعریف انسانیت خیلی پیچیده است
  • ماه توت‌فرنگی
  • من که بهش حق نمیدم‌. 

    اتفاقا من به چنگیزخان فکر می‌کنم. چند وقت پیش ارذل و اوباش کتابخونه‌ها رو سوزوندن و من، و خیلی های دیگه رو محروم کردن از رفتن به کتابخونه و گرفتن کتاب. امکان نداره ببخشمشون. 

    پاسخ:
    شاید مقایسه اش با چنگیز خیلی درست نباشه. چون این داشته روی هدف علمی خودش کار میکرده ولی چنگیز دنبال قدرت بوده. شاید جفتشون دنبال قدرت بودن، نمیدونم.

     شلاق زدن و اعدام کردن برای یه سری اشتباه که شاید معلوم نیست چقدرش دست خود آدم بوده رو داره.
     

    هامممم میشه چند مورد مثال بزنین ( میدونم هست منتها قسمت اینکه چقدرش دست خود ادم بوده رو منظورمه)

    پاسخ:
    مثلا پسری که خونواده اش نتونستن کمک کنن و مرحله ی بلوغ رو درست پشت سر بزاره و مرد بشه و عدم وجود پدر رو تو زندگیش با وقت گذروندن با دوستایی که بهتر از خودش بلد نیستن سپری میکنه. بخاطر محله ای که توش هست هر از چند گاهی دعوا میکنن چون بلد نیستن درست حرف بزنن و خودشون رو ابراز کنن و تو یه دعوا تصادفا یه نفر رو هل میده و طرف سرش میخوره گوشه جدول و میمیره. به قتل عمد اعدام میشه.
    سوال اینه که چقدر خودش تو این مسیری که توش قرار گرفته دخیل بوده و چقدر میتونسته و چقدر میدونسته که تغییرش بده. از کجا ببعد فکر میکنیم آدما میفهمن درست از غلط فرقش چیه؟ 
    چقدر سنگینی بار مسئولیت رو تحمل باید بکنن و چقدر باید برای هر تصمیمی فکر کنن؟

    خب یعنی انتظار دارین کشتن ادم مجازات نداشته باشه ؟!

    یا مجازات کمی داشته باشه ؟

    خب اینجوری خیلیا به دلایل خودشون میزنن بقیه رو میکشن

    پاسخ:
    نمیدونم
    بنظرم اگه خودم تو همچین شرایطی قرار میگرفتم و بخاطر یه اشتباه انقدر باید مجازات میشدم فکر میکردم بی عدالتیه که یه سری آدم قدرتمند تو جامعه باشن که مردم به چشم بالا بهشون نگاه کنن و اونا از قصد آدم بکشن چون از قصد دوست ندارن با هم درست حرف بزنن و بخاطر غرورشون حاضر هستن به هر زوری شده و حتی با جهنم کردن زندگی مردم قدرتشون رو داشته باشن و صداشون رو بلند کنن.

    بله متاسفانه  اسم کشور اسلامیست وگرنه قوانینش به درستی اجرا نمیشن...(تنها چیزی که دیده نمیشه اسلامه /:  )

    واسه اینا قوانین مجازات فقط برای مردم عادیه و پولداران و بالادستیا هیچ خط و خشی بهشون نمیوفته...مشکل از اجرا کنندگان همون بالا دستیاس

    البته که ما هم در برابر ظلم سر فرود اوردیم...

     

    پاسخ:
    خیلی سخته که آدم قدرت داشته باشه ولی آلوده نشه
  • فاطمه ‌‌‌‌
  • اتفاقا چند شب پیش داشتم به این فکر می‌کردم که چقدر جنگ‌ها سهم داشتن تو سرعت دادن به پیشرفت علم و تکنولوژی. حتی الانشم همینطوره، ارتش‌ها بعضا کلی بودجه و برنامه می‌ذارن که تکنولوژی‌های بهتری داشته باشن. و از تو اینا ممکنه یه چیزایی که خارج از جنگ مفید باشه هم دربیاد. سوال سخت اینه که ارزشش رو داره؟ اگه به خاطر جنگ نبود بهشون می‌رسیدیم؟

     

    + نولان تو فیلم قبلیش یه ۷۴۷ رو منفجر کرد. امیدوارم این بار نخواد یه بمب اتم واقعا منفجر کنه :))

    پاسخ:
    معمولا تو تنش و استرس هست که ابزار میسازیم تا قوی تر بشیم وگرنه اگه جنگ نبود شاید مثل مصر باستان میرفتیم سمت متافیزیک و قدرت های معنوی تا پیچیده کردن ابزار ها.
    :)) آدمای قوی کارای بزرگ میکنن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی